Światła laserowe i LED wyprą tradycyjne reflektory
Technologie świateł laserowych i LED będą w najbliższym czasie dynamicznie rozwijane i szybko wyprą z rynku motoryzacyjnego lampy ksenonowe i żarowe - powiedział ekspert ds. oświetlenia pojazdów Instytutu Transportu Drogowego dr inż. Tomasz Targosiński.
Zdaniem Targosińskiego technologia laserowa działa bardzo podobnie do tej w lampach zbudowanych z LED-ów. Ich zaletą jest to, że "punkt świetlny, który wysyła światło jest bardzo mały i intensywny", co umożliwia większą elastyczność przy projektowaniu oświetlenia samochodu - podkreślił ekspert ITS.
BMW podkreśla, że dzięki zastosowaniu nowej technologii uzyskuje się dwukrotnie większy zasięg wiązki od tej ze świateł zbudowanych z LED-ów. Dzięki temu lampy laserowe oświetlają drogę do 600 m. Dodatkowo udało się w nich uzyskać wiązkę o czterokrotnie zwiększonej jasności w porównaniu ze standardowym oświetleniem LED.
Producent prognozuje, że w przyszłości oświetlenie laserowe będzie wykorzystywane m.in. do oświetlania zakrętów, jeszcze zanim kierowca skręci. Lampy mają współpracować z innymi systemami samochodu, m.in. z nawigacją. Dodatkowo system laserowego oświetlenia ma być zdolny do automatycznego oświetlania punktowego człowieka lub zwierzęcia znajdującego się na drodze. Identyfikacja będzie możliwa dzięki czujnikowi podczerwieni.
Źródło: PAP
ll