Suzuki SX-4 – pierwsza jazda
SX-4 ma niewielkie wymiary zewnętrzne, jest zwrotny, kierowca ma dobrą widoczność do przodu i w dużych lusterkach zewnętrznych, a więc łatwo nim manewrować w mieście.
Terenowe, a raczej uterenowione właściwości przydadzą się np. na zaśnieżonych nawierzchniach i do powrotu z miejskiej wyprawy nieutwardzoną drogą do domu. Tak więc samochód ten będzie doskonałym środkiem lokomocji dla tych, którzy mieszkają pod miastem.
Funkcjonalne i ładne nadwozie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9327/sx4-1-b.jpeg',500,346) ) |
| --- | Wewnątrz jest wystarczająco miejsca z przodu i nieco mniej z tyłu. Kierowca ma wygodne miejsce, choć przydałoby się lepsze podparcie lędźwiowe, a deska rozdzielcza jest dobrze rozwiązana, na wzór tej z Grand Vitary. Kanapę tylną można składać uzyskując zwiększoną objętość bagażnika z 270 do 1045 l. Dostęp do bagażnika ułatwiają otwierana do góry tylna pokrywa.
Funkcjonalność samochodu połączono z przyjemną stylizacją sylwetki nadwozia, którą opracowała włoska firma mistrza Giorgio Giugiaro. Włoski stylista pojawił się nie bez powodu, ponieważ Suzuki wytwarza ten samochód również dla włoskiego Fiata. Nosi on nazwę Sedici i różni się od japońskiego wzoru atrapą chłodnicy i kształtem przedniego zderzaka.
Podwozie i napęd
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9327/sx4-2-b.jpeg',500,366) ) |
| --- | SX-4 zbudowano z wykorzystaniem elementów podwozia pochodzących z nowego Swifta. Ta sama płyta podłogowa, to samo zawieszenie kół i wiele podobnych innych rozwiązań. Samochód jest zwarty, dobrze zmontowany – zresztą w tej samej co Swift fabryce na Węgrzech i, pomimo znacznego prześwitu, stabilny w ruchu.
Układ napędowy do wyboru: silniki benzynowe 1,5 l i 1,6 l konstrukcji Suzuki i diesel 1,9 l od Fiata. Silnik 1,5 l występuje tylko w zestawieniu z napędem na oś przednią, dwa pozostałe silniki z napędem na jedną lub obie osie.
Jazda
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9328/sx4-3-b.jpeg',500,366) ) |
| --- | Dodać warto, że zastosowane silniki są dość głośne w pracy, ale urządzenia sterowania, układ kierowniczy i hamulce – działają bardzo poprawnie. Na uznanie zasługuje konstrukcja układu napędowego 4x4, który pracuje cicho. Kierowca ma do dyspozycji 3 zakresy sterowania napędem. Wprawdzie przyciski do włączania napędu niezbyt fortunnie umieszczono na tunelu środkowym prawie za dźwignią hamulca ręcznego, ale można wybierać między: 2WD, Auto lub 4WD. Pierwszym z nich (2WD) włączamy napęd tylko na oś przednią. Drugim przyciskiem (Auto) włączamy napęd na oś tylną (za pośrednictwem sprzęgła płytkowego), który zaczyna działać, gdy koła przedniej osi ślizgają się, natomiast przyciskiem 4WD włącza się napęd na dwie osie (4 koła). Napęd 4x4 pozostaje wyłączony, gdy prędkość pojazdu przekroczy 60 km/h.
Układ napędowy | 4x2 | 4x4 | |||
---|---|---|---|---|---|
Pojemność silnika (cm3 ) | 1490 | 1586 | 1910 diesel | 1586 | 1910 diesel |
Moc maksymalna (KM) | 99 | 108 | 120 | 108 | 120 |
Prędkość maksymalny (km/h) | 175 | 180 | 190 | 170 | 180 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,8 | 6,3 | 7,1 | 6,6 |
Autor: Zdzisław Podbielski