"Supergarbus", czyli VW New Beetle DLA ZAWODOWCÓW... - kwiecień 1999
"Supergarbus", czyli VW New Beetle DLA ZAWODOWCÓW..., kwiecień 1999, Auto Moto Market, nr 2(140), luty 1999
W listopadzie ubiegłego roku, na pokazie samochodowym w Essen, Volkswagen zaprezentował wyścigową wersję New Beetle.
Wersja ta (na zdjęciach w kolorze ciemnoniebieskim perłowym) jest o 90 mm szersza od modelu produkowanego seryjnie i ma specjalne, sportowe podwozie z 18-calowymi obręczami z metali lekkich, na które nałożone są opony bezprofilowe. Dalsze cechy to niski spoiler przedni, poszerzone progi boczne oraz spoiler górny z tyłu i potężny spoiler dolny. Kokpit, typowy dla samochodu wyścigowego, dysponuje partiami wzmocnionymi włóknem węglowym, natomiast cechą dominującą jest klatka antykabotażowa i kubełkowe siedzenie dla kierowcy.
Dla wyścigowego New Beetle przewidziano sześciocylindrowy, czterozaworowy silnik o pojemności 2,8 l i mocy ponad 200 KM.
...i amatorów szybkiej jazdy
Tymczasem podczas salonu samochodowego w Detroit firma Volkswagen zaprezentowała szczególnie imponujący projekt studyjny, również oparty na modelu New Beetle. Jest to jego wersja sportowa - RSi (na zdjęciach w kolorze srebrny metalik).
Samochód ten niewątpliwie wywołuje duże wrażenie: szczególną uwagę zwracają bardzo szerokie błotniki (140 mm) oraz imponujący przód i tył samochodu. Szerokie progi łączą błotniki przednie z tylnymi. W powiększonym zderzaku przednim zagłębione są dodatkowe światła drogowe.
Z tyłu dominującym akcentem jest duży spoiler i mocno powiększony zderzak, z którego wystają dwie potężne rury wydechowe. Dach wydłużono optycznie dwoma poprzecznymi pasami, umieszczonymi w górnych krawędziach szyby przedniej i tylnej. Tak rozbudowana stylistyka nadaje New Beetle RSi wygląd wysokiej klasy samochodu sportowego.
Moc silnika V6 przekazywana jest na szerokie koła i opony przez sześciobiegową skrzynię i napęd 4MOTION ze sprzęgłem Haldex. Dzięki szerokim oponom 255/45 R 18 na kołach 9x18", pojazd świetnie trzyma się nawierzchni.
W eleganckim sportowym wnętrzu pojazdu dominują kubełkowe fotele pokryte skórą, w kolorach czarnym i czerwonym. Liczne detale wykonano z wysokiej jakości materiałów, takich jak aluminium i włókno węglowe. Wszelkich potrzebnych kierowcy informacji dostarczają specjalnie zaprojektowane dla tego modelu przyrządy pomiarowe i dodatkowe wyświetlacze na wysokości dachu. W środkowej części tablicy przyrządów umiejscowiono licznik obrotów z wbudowanym, cyfrowym prędkościomierzem.
Jak dotąd nie podjęto decyzji o uruchomieniu seryjnej produkcji tego nowego, sportowego supergarbusa. Natomiast produkowany od zeszłego roku w Puebla (Meksyk) New Beetle został okrzyknięty podczas salonu w Detroit Samochodem Roku Ameryki Północnej. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się odpowiednio Honda Odyssey i Chrysler 300 M.