Trwa ładowanie...
02-02-2010 11:52

Subaru na zaśnieżonych ścieżkach

Subaru na zaśnieżonych ścieżkachŹródło: WP.PL
df04y7k
df04y7k

Od kilku tygodni w całej Polsce panują arktyczne warunki pogodowe. W związku z nimi odwoływane są pociągi, a przejazd autem na wielu trasach jest utrudniony. Sporo osób zastanawia się jakim samochodem można bezstresowo jeździć w taką pogodę. Najrozsądniejszym wyborem jest model z napędem na cztery koła i najlepiej z większym prześwitem. Idealnym modelem jest zatem <a href="https://autokult.pl/t/50203,subaru-forester">Subaru Forester</a>.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Subaru to bardzo specyficzna firma. Inżynierowie projektujący tam samochody wyznają zasadę: najpierw dobry silnik i układ napędowy na cztery koła, a dopiero tak przygotowana baza, jest "opakowywana" dowolnymi blachami karoserii. Dzięki temu nie ma różnicy czy jedziesz Imprezą, Legacy, czy Foresterem - pojazd zawsze prowadzi się nienagannie i zapewnia jazdę na pograniczu komfortu i sportu.

Odpowiednio dopracowane kąty pochylenia kół, nisko usytuowany środek ciężkości i napęd symetryczny (Symmetrical AWD - środek ciężkości silnika, skrzyni biegów i dyferencjału są w jednej linii) sprawiają, że jazda na zakrętach zapewnia idealną przyczepność i wybacza kierowcy wiele błędów.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Modelem, który mieliśmy okazję testować, był Subaru Forester z manualną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym o pojemności 2500 ccm. Jednostka ta wyposażona w turbosprężarkę i generująca moc 230 KM sprawia, że odczucia w czasie jazdy są naprawdę niesamowite. Samochód doskonale trzyma się drogi i nawet szybkie ruchy kołem kierownicy nie są w stanie zakłócić zadanego przez kierowcę toru jazdy.

df04y7k

Ponadto turbodoładowany silnik pozwala poczuć wciśnięcie w fotel, niczym w samochodzie sportowym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynoszące 7,1 sek, jest bowiem lepsze niż w większości samochodów osobowych. Tyle tylko, że jadąc ważącym 1,5 tony Foresterem tak dynamicznie, czujemy jak w baku powstaje wir paliwa. SUV przy energicznej jeździe spala blisko 30 l/100 km. Jednakże gdy jedziemy normalnie spalanie wynoszące na trasie ok. 10 l/100 km nie jest trudne do osiągnięcia.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Można zatem przyjąć, że Forester 2,5 turbo spełnia walory zarówno modelu o sportowych aspiracjach i osiągach, jak i wygodnego SUVa. O tym drugim świadczy m.in. rozplanowanie wnętrza. Forester jest bowiem homologowany jako wersja pięcioosobowa, ale gdy z tyłu jedzie tylko dwóch pasażerów, możemy mówić o komforcie nieznanym dotychczas w modelach tego segmentu.

Między dwoma wyprofilowanymi miejscami na tylnej kanapie, ukryto dwa elementy: podłokietnik schowany w oparciu ławki i uchwyt na napoje który jest schowany w siedzisku. Ponadto przycisk obok oparcia pozwala pasażerom siedzącym z tyłu regulować oparcie, celem zajęcia pozycji półleżącej jak na fotelach samolotu. Także siedzący z przodu nie czują się jakby jechali w typowej terenówce.

df04y7k

Wygodnie wyprofilowany fotel kierowcy został wyposażony w materiały poliuretanowe, które skutecznie tłumią wibracje, a zakres regulacji fotela - bardziej przypomina limuzynę niż samochody terenowe. Kolejnym atutem Forestera jest komfort jazdy. W przeciwieństwie do większości samochodów segmentu SUV wszystkie drążki zawieszenia i tylnego dyferencjału są zamocowane do nadwozia z użyciem tulei elastycznych. To zaś oznacza, że drgania i hałas zostają wyeliminowane i nie docierają do jadących w środku.

Sprawdziwszy Forestera na suchej nawierzchni, postanowiliśmy przetestować go na zaśnieżonej drodze, do której nie dociera żaden pług. Mimo, że na takiej trasie trzeba znacznie ograniczyć prędkość, to prześwit 21,5 cm i koła 225/55R17 pozwalają spokojnie przejechać przez wszystkie zaspy. Najważniejsze zaś, że jazda po gęstym śniegu i koleinach śnieżnych jest pewna i ani razu nie traci się kontroli nad kierunkiem jazdy.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Z kolei jadąc na śliskiej drodze po ubitym śniegu, pojazd zachowuje się pod- i nad-sterownie. Sprawdziliśmy to przy szybkim przejeździe po śliskiej nawierzchni. Przy skręcie kół pojazd może jechać nadal prosto, a przy wychodzeniu z zakrętu "zarzucać" tyłem. Dzieje się tak w przypadku zbyt dużej prędkości wjazdu w zakręt. Oczywiście system ESP zapobiega zbyt gwałtownej reakcji samochodu i wypadnięciu z trasy, ale przy szybkim przejeździe po wąskiej dróżce może się okazać, że zbytnia wiara w swoje siły, spowoduje wypadnięcie z ubitej drogi.

df04y7k

Bez względu na rodzaj nawierzchni: czarny asfalt, świeży śnieg, czy oblodzenie ograniczające przyczepność, Subaru radzi sobie wyśmienicie. Ruszanie nie nastręcza żadnych problemów, a jednym aspektem w czasie jazdy po oblodzonej nawierzchni o którym trzeba pamiętać, jest możliwa podsterowność . Ponadto dobre osiągi i wysoki komfort podróżowania. Minusem może być z pewnością cena auta (175 tys. zł) i duże spalanie. Tak więc Forester 2,5 turbo jest pojazdem dla wymagającego i bogatego klienta.

Bogusław Korzeniowski

"Subaru Forester 2,5T " - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "4 cylindry boxer"
Pojemność silnika cm3 "2457"
Moc KM / przy obr./min "230/5200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "330/2800"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "214"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "14,4/8,2/10,5 l/100km"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) null
Pojemność bagażnika min./max. / l ""
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "158 200"
Cena testowanego modelu w zł "175 000"
Plusy ""
Minusy ""
df04y7k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
df04y7k
Więcej tematów