Trwa ładowanie...
09-09-2011 13:31

Stres za kółkiem bywa niebezpieczny

Stres za kółkiem bywa niebezpiecznyŹródło: PAP/Lech Muszyński
d258bat
d258bat

Ulica jest tak zatłoczona, że jedziesz lusterko obok lusterka. Na dodatek już wiesz, że spóźnisz się na ważne spotkanie. To duży stres, który może mieć poważne skutki.

(fot. PAP/Grzegorz Jakubowski)
Źródło: (fot. PAP/Grzegorz Jakubowski)

Duże natężenie ruchu oraz ryzyko opóźnień związane z jazdą w korku mogą skutkować podwyższeniem ciśnienia krwi, a to z kolei prowadzi do wielu poważnych schorzeń. Aby radzić sobie ze stresem, można zastosować techniki relaksacyjne - przede wszystkim po to, by nie doprowadzać do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania, które ujawniły występowanie ukrytego stresu podczas prowadzenia samochodu po zatłoczonej jezdni. Może wpływać negatywnie na zdrowie fizyczne sprawność psychiczną. Jazda w korku to jazda w trudnych warunkach, która wymaga ostrożności i rozwagi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

d258bat

Co ciekawe, wyniki uzyskane przez kanadyjskich naukowców pokazują, że podczas jazdy do pracy większy stres jest odczuwany podczas przemieszczania się w warunkach nie wymagających wzmożonej uwagi. Brak konieczności utrzymywania koncentracji na stałym, wysokim poziomie sprawia, że kierowcy mają czas. Najczęściej myślą wówczas o problemach w domu i zawodowych, które zwykle powodują większe zaniepokojenie niż prowadzenie samochodu.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Jak radzić sobie ze stresem związanym z kierowaniem auta na zatłoczonej drodze? Trzeba nauczyć się rozważnie jeździć i przewidywać wydarzenia na drodze. Gdy spodziewamy się korka łatwiej nam przyjąć do wiadomości, że trzeba będzie w nim postać niż wówczas, gdy jest on dla nas zaskoczeniem. Ponadto możemy wówczas zaplanować godzinę wyjazdu tak, by nie spóźnić się na umówione spotkanie.

Jak zachować się w korku za kółkiem? Trzeba zawsze starać się jechać jak najsprawniej i jak najbardziej płynnie, a ponadto umożliwić to samo innym uczestnikom ruchu. – Chodzi o to, by nie doprowadzać do stresujących sytuacji, podczas manewrów takich jak zmiana pasa czy wyprzedzanie należy dokładnie sprawdzać, czy ich wykonanie jest bezpieczne – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

d258bat

Stres może negatywnie wpłynąć na prowadzenie samochodu, dlatego jeśli czujemy się podenerwowani, warto pomyśleć o technikach relaksacyjnych. W czasie postoju na światłach można poświęcić chwilę na oddychanie głęboko z wykorzystaniem przepony. Powietrze należy wciągać nosem, następnie wypuszczać ustami licząc do czterech podczas każdej z tych faz. Czynność należy powtórzyć 20 do 30 razy.

(fot. PAP/Paweł Supernak)
Źródło: (fot. PAP/Paweł Supernak)

W czasie jazdy powinniśmy zadbać o to, aby jak najmniej rzeczy nas rozpraszało i denerwowało. Dlatego zamiast głośnej, agresywnej muzyki lepiej posłuchać tej relaksującej. Obniżyć stres pomoże również rozluźnienie mięśni twarzy i proste ćwiczenia rąk wykonywane podczas postojów – np. naprzemienne energiczne chwytanie kierownicy oburącz i rozluźnianie uścisku.

d258bat

Okazuje się, że ze stresem w korku lepiej radzą sobie kobiety. Z przeprowadzonych badań ankietowych wynika, że podczas postoju w korku u kobiet poziom stresu wzrastał średnio o 8,7 proc. U mężczyzn aż o 60 proc. Spory tłok na drodze wyzwala też inne reakcje kobiet i mężczyzn. Ci ostatni często reagują zgodnie z głęboko zakorzenioną w ich naturze zasadą walki. Wówczas o agresywne, a przy okazji niebezpieczne zachowanie na drodze niezwykle łatwo.

Jak w korkach ze stresem radzą sobie kobiety? Jak pokazały badania na gruncie angielskim, wiele z nich śpiewa. To dobre rozwiązanie, bo wymaga głębokich wdechów i pracy przeponą. Czy mężczyźni powinni pójść w ich ślady? Raczej tak, choć jeśli drogowy wokalista nie może pochwalić się choćby minimalnymi umiejętnościami, mogą mieć mu to za złe pasażerowie. Najważniejsze w korku jest jednak jazda z zachowaniem przepisów i dobrych manier.

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą jak jechać w korku:

d258bat

• Zachowaj odstęp minimum 1,5 m od poprzedzającego samochodu.
• Poruszaj się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy, umożliwiającą swobodne manewrowanie.
• Nie wyprzedzaj pasem pobocza z prawej strony.
• Nie utrudniaj powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.
• Nie oddalaj się od samochodu, aby sprawdzić jak długi jest korek.
• Jeśli postój trwa dłużej niż minutę, warto wyłączyć silnik.
• Jeśli przesuwasz się regularnie choćby o kilka metrów, ciągłe gaszenie i odpalanie silnika jest nieuzasadnione.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

tb/

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj