Trwa ładowanie...
04-11-2013 13:49

"Strefa 30": wolniej, ale bezpieczniej

"Strefa 30": wolniej, ale bezpieczniejŹródło: Appie Verschoor/CC BY-SA 2.0
d40frxt
d40frxt

Z przeprowadzonych w Holandii badań wynika, że zamiana obszaru zabudowanego, w którym obowiązuje limit prędkości 50 km/h na strefę zamieszkania (30 km/h) zmniejsza liczbę wypadków średnio o 25 proc.

Jednocześnie niezbędne jest wprowadzenie innych środków wymuszających wolniejszą jazdę - progów spowalniających czy zwężenia ulic. Tworzenie takich stref wpisuje się także w założenia bezpieczeństwa zrównoważonego (Sustainable Safety), gdyż wpływa również na poprawę jakości życia mieszkańców - ogranicza hałas, redukuje emisję spalin i ułatwia przechodzenie przez ulicę pieszym.

Ograniczenia prędkości czy progi spowalniające często denerwują kierowców, ale coraz więcej Polaków potrafi postawić bezpieczeństwo i komfort życia współobywateli ponad np. dojechanie parę minut szybciej do pracy. Progi spowalniające są najbardziej skutecznym sposobem ograniczenia prędkości. Nawet ci, którzy nie zareagowaliby na zakaz w postaci znaku drogowego stosują się do niego choćby w trosce o własny samochód. Prawo nakazuje oznakowanie "leżących policjantów" zarówno pionowe, jak i poziome, więc kierowca ma czas na wyhamowanie i bezpieczne pokonanie przeszkody.

Niezwykle istotne jest odpowiednie rozplanowanie dróg na obszarze, który w przyszłości ma być strefą zamieszkania, np. przy okazji budowy nowych osiedli. Najlepiej sprawdza się układ z ograniczonym dostępem, który w odpowiedni sposób uwzględni drogi bez przejazdu. Skróci to całkowitą długość dróg, a co za tym idzie - koszty związane z ich budową oraz w sposób naturalny wpłynie na zmniejszenie ruchu pojazdów wewnątrz strefy.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

d40frxt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40frxt
Więcej tematów