Trwa ładowanie...
d33pisz
wiadomości
04-03-2008 14:12

Stop korupcji przy kolizjach drogowych

d33pisz
d33pisz

Codziennie w Polsce ma miejsce co najmniej kilkaset wydarzeń drogowych, w których kierowcy w nich uczestniczący są czasem nakłaniani przez funkcjonariuszy policji lub niezależnych holowników do skorzystania ze wskazanej pomocy drogowej, a w konsekwencji skierowanie samochodu do naprawy w „konkretnym” warsztacie. Oczywistym jest, że takie działania są związane ze zjawiskami tzw. mafii „łowców blach”, o którym polskie media piszą od wielu lat.

Poniżej fragment artykułu prasowego pochodzącego z lutego 2007 r. o takim zjawisku w Małopolsce:

6.2. Kraków (PAP) - 14 osób, w tym siedmiu policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Krakowie, zatrzymano we wtorek w śledztwie dotyczącym korupcji. O efektach śledztwa w tej sprawie, nazwanej przez media "mafia blacharska", poinformowano we wtorek podczas konferencji prasowej w prokuraturze Apelacyjnej w Krakowie.

Sprawę bada Prokuratura Okręgowa w Tarnowie razem z Biurem Spraw Wewnętrznych (BSW) Komendy Głównej Policji. Postępowanie dotyczy korupcji przy przekazywaniu przez policjantów informacji na temat stłuczek i wypadków drogowych firmom holowniczym.

d33pisz

"We wtorek zatrzymano łącznie 14 osób. Oprócz siedmiu policjantów znajduje sie wśród nich pracownik cywilny KMP oraz sześć osób związanych z trzema firmami holowniczymi z Krakowa i okolic" - powiedział PAP we wtorek po południu rzecznik małopolskiej policji Dariusz Nowak.

Równocześnie z zatrzymaniami prokuratura zleciła na wtorek przeprowadzenie blisko 50 przeszukań. Śledczy oczekują, że ich wyniki pozwolą postawić nowe zarzuty i rozszerzyć grono podejrzanych.

Jak poinformował podczas konferencji prasowej tarnowski prokurator okręgowy Marek Jamrogowicz, zatrzymanym zostaną przedstawione zarzuty udziału w zorganizowanej grupie przestępczej i korupcji, a policjantom także przekroczenia uprawnień, ujawnienia tajemnicy służbowej, wpływania na tok postępowania, nakłaniania do fałszywych zeznań.

Zarzutami objęto około tysiąca zdarzeń z dwóch lat. Jeden z zarzutów wobec jednej tylko osoby liczy 60 stron maszynopisu.

d33pisz

Zatrzymani policjanci pracowali na stanowisku wspomagania dowodzenia (SWD) w krakowskiej Komendzie Miejskiej Policji. Tam uzyskiwali jako pierwsi dane o kolizjach i wypadkach drogowych. Przekazywali je określonym firmom holowniczym. Ponieważ praca na stanowisku wspomagania dowodzenia jest monitorowana, posługiwali sie prywatnymi telefonami komórkowymi (najczęściej na kartę) - ujawniła prokuratura. Dochodziło do sytuacji - ujawniła prokuratura - że na miejsce wypadku laweta pomocy drogowej przyjeżdżała przed radiowozem.

Ze względu na dobro postępowania prok. Jamrogowicz odmówił podania bliższych szczegółów śledztwa, np. ile wynosiła zapłata za informacje o stłuczce oraz czy BSW prowadziło podsłuch dyżurnych policjantów. Stwierdził jedynie, iż BSW "poddało analizie działania na tych stanowiskach", co pozwoliło na zgromadzenie materiału dowodowego.

Materiały w tej sprawie dotarły do Krakowa z Biura Spraw Wewnętrznych KGP na przełomie września i października ubr. Ze względu na dobro postępowania przekazano je do Prokuratury Okręgowej w Tarnowie.

d33pisz

Jak poinformował PAP Dariusz Nowak, zatrzymanie siedmiu dyżurnych ze stanowiska wspomagania dowodzenia nie spowoduje zakłóceń w pracy komendy miejskiej. "Przygotowywaliśmy sie do tego od kilkunastu tygodni. Policjantów, którzy w tym czasie zostali przeszkoleni, dziś poinformowano, że wchodzą do służby" - powiedział Nowak. Wyjaśnił, że policjanci nie wiedzieli o celu szkolenia. O sprawie wiedzieli tylko funkcjonariusze z biura spraw wewnętrznych i kierownictwo komendy.

W opisywanych powyżej działaniach pozornie wszystko wydaje sie w porządku - przyjechała policja, szybko zawiadomiła pomoc drogowa, samochód został odwieziony do warsztatu. A to, że o niczym nie zadecydował samodzielnie właściciel samochodu ma w tej sytuacji podstawowe znaczenie. W opisanych sytuacjach gra idzie o wielkie pieniądze, które przepływają pomiędzy powiązanymi ze sobą w nielegalne układy policjantami, firmami pomocy drogowej i warsztatami. Kluczem do rozwiania tego problemu jest świadomość przeciętnego kierowcy, że w znakomitej większości sytuacji na drodze, to on decyduje o tym, kto i dokąd odholuje jego samochód po kolizji drogowej.

W ostatnich latach na polskich drogach dochodzi rocznie do około 50 000 wypadków i 300 000 kolizji notowanych przez policyjne statystyki. Oczywiście są to jedynie te wydarzenia drogowe, do których przybył patrol policji. Zanim przejdziemy do dalszej analizy, należy przedstawić definicje wypadku i kolizji.

d33pisz

Wypadkiem nazywamy zdarzenie na drodze, które pociągnęło za sobą ofiary w ludziach lub obrażenia, nawet jeżeli były one lekkie lub bardzo lekkie. Natomiast kolizja to wydarzenie na drodze, które pociągnęło za sobą wyłącznie straty materialne.

Aby prawidłowo określić cele i zadania projektu, niezbędne jest przedstawienie wiedzy prawnej o tym, kiedy o zabezpieczeniu pojazdu i tym samym sposobie oraz miejscu jego odholowania decyduje policjant, a kiedy sam kierowca uczestniczący w wypadku lub w kolizji. W polskim prawodawstwie nie ma zbyt wielu aktów prawnych regulujących te sytuacje. Jednym z nich jest Kodeks Karny, a drugim Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie usuwania pojazdów. Z obu tych aktów prawnych wynika niezbicie, że policja ma prawo decydować o losie pojazdu tylko w przypadku przestępstwa drogowego, a wiec wypadku z osobą ranną wymagającą leczenia powyżej 7 dni lub jeśli kierowcy biorący udział w wypadku kolizji byli pod wpływem alkoholu lub nie posiadali odpowiednich dokumentów. Jeśli na podstawie statystyk rynkowych i policyjnych pokusimy sie o policzenie udziału procentowego takich przypadków w stosunku do wszystkich wydarzeń na drodze, to okaże sie, że na 100 wypadków i kolizji na polskich drogach, w
około dwóch przypadkach policjant może w majestacie prawa i bez zgody właściciela pojazdu wskazać konkretną pomoc drogową i nakazać odholowanie pojazdu do wskazanego przez siebie miejsca. W pozostałych 98 przypadkach o tym, kto i gdzie odholuje uszkodzony pojazd, decyduje jego właściciel.

Według szacunków PIM, na ternie Polski w co najmniej 60% wypadków i kolizji, w których potrzebna jest interwencja pomocy drogowej, kierowca jest namawiany przez pomoc drogową (a czasami i policję) do odwiezienia samochodu do wskazanego przez holowników warsztatu. Czasami sugestie te są popierane przez policjantów propozycja nie do odrzucenia czyli wypisaniem kilkusetzłotowego mandatu lub wniosku do Sadu Grodzkiego. Zdezorientowany a czasem i zastraszony kierowca często ulega tego typu naciskom. Za dostarczenie samochodu do „swojego” warsztatu pracownicy „mafii pomocy drogowej” pobierają od 500 do 1500 PLN w zależności od skali naprawy. Warsztaty uczestniczące w tym procederze prawie w 100% działają w szarej strefie, uszczuplając przychody budżetowe państwa.

d33pisz

Polska Izba Motoryzacji od wielu lat stara sie przeciwstawić tego typu zjawiskom. Kolejnym etapem jest akcja „Twój samochód - ty decydujesz”. Cel akcji to ograniczenie zjawisk korupcyjnych związanych z działaniami wokół likwidacji kolizji drogowej (holowanie, naprawa pojazdu) poprzez zwiększenie świadomości właścicieli pojazdów samochodowych w zakresie ich praw w momencie kolizji drogowej. Powinni oni posiąść wiedze na temat prawidłowych zachowań i procedur wobec policji drogowej i pomocy drogowej. Wiedza ta pozwoli zmniejszyć znacznie skale zachowań korupcyjnych występujących w momencie decyzji o holowaniu i naprawie samochodu po kolizji.

Cele akcji

  1. Zminimalizowanie zjawisk korupcyjnych i roli tzw. „mafii” w pomocy drogowej, zwrócenie uwagi policji na kryminalne zjawiska w jej szeregach, doprowadzenie do przyjęcia przez policję regulaminowych rozwiązań przeciwdziałających tym zjawiskom
  1. Zwiększenie świadomości kierowców, że w przypadku kolizji o tym, dokąd należy odholować samochód, decydują oni sami
  1. Zwiększenie u kierowcy poczucia bezpieczeństwa i zaufania wobec wszystkich instytucji, z którymi ma do czynienia po wypadku samochodowym (policja, pomoc drogowa, warsztat naprawczy)
  1. Zmiana postaw kierowców z biernego przyzwolenia na odholowanie samochodu do wybranego przez pomoc drogową warsztatu na aktywne wyegzekwowanie od pomocy drogowej swojej decyzji o miejscu odholowania samochodu
  1. Stworzenie sprzyjającego klimatu medialnego wymuszającego na policji na wszystkich szczeblach organizacyjnych konieczności codziennego zajęcia sie tym problemem
  1. Przeprowadzenie akcji informacyjnej skierowanej do jak najszerszej grupy docelowej (przede wszystkim kierowców aut) niosącej główny przekaz projektu.
d33pisz

Realizacja akcji

Głównymi działaniami będzie dystrybucja do głównej grupy docelowej informacji i przekazu związanego z akcją poprzez ulotki, gadżety, stronę internetową i jak najszersze informacje w mediach. Poza mediami głównym nośnikiem przekazu będą pracownicy stacji dealerskich, dla których w ramach projektu zostaną przeprowadzone specjalne szkolenia.

  1. Akcja medialna

Zostanie zorganizowana szeroka akcja medialna przy użyciu prasy i mediów elektronicznych, które zostaną patronami medialnymi akcji. Powstanie także specjalna strona internetowa akcji www.tydecydujesz.pl

  1. Akcja direct

W około 100 stacjach dealerskich w Polsce pracownicy tych stacji będą dystrybuować ulotki akcji i specjalne gadżety - okładki na dokumenty samochodowe. Ulotki w prosty i atrakcyjny sposób będą informowały kierowców o ich prawach i sposobie postępowania przy kolizji drogowej, a zwłaszcza reakcji na nieprawidłowości w postawie policji drogowej i pracowników pomocy drogowej. Dystrybuowane będą także „akcyjne” okładki na dokumenty samochodowe. Wybór takiego gadżetu jest podyktowany przede wszystkim dwoma czynnikami. Po pierwsze, w momencie kolizji jedną z pierwszych rzeczy, po które sięga kierowca, są dokumenty samochodu. Po drugie, przy zakupie samochodu w stacji dealerskiej kierowca otrzymuje ubezpieczenie i w tym samym momencie otrzyma okładkę na dokumenty z hasłem „Twój samochód - Ty decydujesz”. Okładka będzie z jednej strony zawierała hasło akcji „Twój samochód - Ty decydujesz”, a z drugiej strony indywidualizowany numer telefonu pomocy drogowej autoryzowanej firmy motoryzacyjnej, która będzie przekazywać
okładkę kierowcy.

Dla osób dystrybuujących gadżety i ulotki, którzy są pracownikami stacji dealerskich, zostaną przeprowadzone szkolenia uczące ich przekazywania wiedzy o akcji oraz przekazujące im wiedzę o aspektach prawnych związanych z trybem postępowania na miejscu kolizji drogowej oraz sposobów reakcji kierowcy na próby działań zmierzających do działań korupcyjnych ze strony policji lub pomocy drogowej.

Program szkolenia będzie obejmował:

- przepisy prawne związane z kolizją drogową

- aspekty postępowania kierowcy w obliczu kolizji drogowej

- sposoby przeciwdziałania nieuczciwym praktykom ze strony policji i pomocy drogowej

- sposoby krótkiego przekazania pozyskanej wiedzy do kierowców uczestników akcji w trakcie ich pobytu w stacji dealerskiej i przy wręczeniu ulotki i okładki na dokumenty

Akcja będzie prowadzona w okresie od marca do końca grudnia 2008 rok.

d33pisz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d33pisz
Więcej tematów