Stołeczne ZTM zwróci pieniądze pasażerom
Od końca czerwca pasażerowie komunikacji miejskiej ukarani w ciągu ostatniego roku przez kontrolerów biletów z powodu niewłaściwie podpisanej karty miejskiej będą mogli starać się o anulowanie mandatu i zwrot zapłaconej kary. Będą musieli jednak udowodnić, że zostali ukarani z tego właśnie powodu.
Uchwała, jaką stołeczni radni podjęli w tej sprawie, w poniedziałek ukaże się w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. Wejdzie w życie po dwóch tygodniach.
Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego wielokrotnie tłumaczyli, że karanie tych, którzy np. zamiast imienia napisali na karcie swój inicjał lub zamiast numeru dokumentu ze zdjęciem wpisali numer PESEL, wymusza na kontrolerach biletów wcześniejsza uchwała Rady Warszawy.
Pod koniec maja, po licznych skargach pasażerów, radni uchwałę zmienili. Przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska tłumaczyła wówczas, że poprzednie zapisy uchwały przygotował sam ZTM, a radni, kiedy ją podejmowali, "myśleli w swojej naiwności, że kontrolerzy będą ludzcy".
Radni ostatecznie zdecydowali, że ci, którzy po 1 czerwca 2008 r. zostali ukarani za brak na karcie jednego z wymaganych regulaminem elementów - imienia, nazwiska lub numeru dokumentu ze zdjęciem, będą mogli starać się o zwrot pieniędzy.
Rzecznik ZTM Igor Krajnow podkreślił, że zanim ZTM zwróci zapłaconą przez pasażera karę, ten będzie musiał udowodnić, że kontroler ukarał go właśnie z tego powodu. Może to zrobić jedynie na podstawie wystawionego przez kontrolera wezwania do zapłaty, na którym dokładnie określony został powód jego wystawienia.
Także na podstawie podjętej przez radnych uchwały kontroler nie ukarze już pasażera za brak na karcie imienia, nazwiska lub numeru dokumentu, jeśli ten uzupełni dane podczas kontroli. Jeśli tego nie zrobi, kontroler wystawi wezwanie do zapłaty, ale pasażer będzie mógł się starać o jego anulowanie. Warunkiem będzie wymiana w ciągu siedmiu dni od kontroli starej karty na tzw. kartę spersonalizowaną, na której umieszczone będzie zdjęcie jej właściciela.
Zgodnie z uchwałą Rady Warszawy ze stycznia br., od 2010 r. na każdej Warszawskiej Karcie Miejskiej musi znaleźć się zdjęcie i dane osobowe jej właściciela. Nowej karty miejskiej nie trzeba dodatkowo podpisywać. Wszystkie stare, podpisywane przez właściciela karty, na których kodowane są imienne bilety komunikacji miejskiej, muszą zostać wymienione. Wyrobienie pierwszej spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej jest bezpłatne. Opłata za przejazd bez ważnego biletu to 150 zł.