Starsi kierowcy znów pod lupą. Ministerstwo bez planów

Powraca temat kontroli starszych kierowców, którzy mogą stanowić zagrożenie na drodze. Ministerstwo z rezerwą podchodzi do odbierania uprawnień, a media straszą przepisami narzucanymi przez Unię Europejską. Nie ma jednak co ukrywać – na tle innych krajów wypadamy po prostu źle.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
W Polsce nawet plany obowiązkowego badania wzroku spotkały się z olbrzymim sprzeciwem
W Polsce nawet plany obowiązkowego badania wzroku spotkały się z olbrzymim sprzeciwem (East News, Fot: BURGER/PHANIE)
WP

Przy pytaniu "czy popierasz wprowadzenie obowiązku okresowych badań lekarskich dla kierowców-seniorów", aż 62 proc. respondentów było przeciwnych temu rozwiązaniu – podsumowało swoją ankietę Radio Zet. Gdy rok temu posłanka Mirosława Nykiel z PO wyszła z inicjatywą obowiązkowego badania wzroku przez kierowców, wzbudziła tą propozycją niemałe zamieszanie. Tymczasem – jak można było przeczytać w interpelacji – 66 proc. polskich kierowców już po 40. roku życia nie ma pojęcia, że ma wadę wzroku.

Polacy nie chcą kontroli starszych kierowców, przez co Ministerstwo Infrastruktury zgrabnie unika tematu. Wiceminister resortu wskazywał, że wprowadzany jest system darmowych szkoleń i warsztatów w ośrodkach ruchu drogowego. Z olbrzymią rezerwą należy podchodzić też do doniesień o narzucającej przepisy Unii Europejskiej. Strategia poprawy bezpieczeństwa na najbliższe lata obejmuje więcej wyposażenia dodatkowego, ale nie obowiązkowe badania. Warto też pamiętać, że podobne pogłoski o przepisach dla starszych kierowców pojawiały się już 4 lata temu. Poza tym – regulacje w innych krajach już są, więc tamtejsi ustawodawcy z nich nie czują potrzeby wprowadzania wspólnotowych nakazów.

W Polsce nie ma żadnych ograniczeń wieku dla kierowców WP.PL
Podziel się
WP

Niemcy mają kursy pozwalająca zapoznać się z najnowszymi przepisami. Holandia z kolei stawia na zajęcia praktyczne wspierane profesjonalnymi ocenami. Portugalia bada swoich kierowców tym częściej, im są oni starsi. Hiszpania wymaga odnawiania prawa jazdy co 5 lat, a Szwajcaria badań lekarskich, gdy kierowca przekracza 75 lat. Ten limit podniesiono w zeszłym roku, wcześniej w tym kraju wymagano badań w wieku 70 lat.

Nie trzeba poświęcać szczególnie dużo czasu, by odnaleźć informacje na temat wypadków spowodowanych przez starszych kierowców. Kilka dni temu 87-letni mężczyzna prowadzący hondę zjechał z drogi, zabijając dwie osoby. W Szklarskiej Porębie jeep ze starszym kierowcą minął na centymetry przechodniów i zderzył się ze ścianą. Wcześniej, 86-latka jadąca seicento zawisła na drzewie, a jej wypadek określono mianem hitu internetu. Problem będzie się powiększał. W 2030 roku w Polsce ponad 10 mln obywateli będzie miało ponad 65 lat. Nawet jeśli tylko połowa z nich będzie zasiadać za kółkiem, oznacza to 5 milionów kierowców zagrożonych pogarszaniem się wzroku i niezdających sobie sprawy z własnych ograniczeń.

Polub WP Moto
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP