Stanieje import używanych aut
Od 1 stycznia importerzy używanych aut z Unii Europejskiej nie będą płacić 500 zł opłaty recyklingowej na ich ekologiczne złomowanie - informuje "Gazeta Wyborcza". Zwraca jednak uwagę, że wciąż brakuje rozporządzeń o nowych zasadach rejestracji tych aut.
Teraz to koncerny samochodowe powinny z własnej kasy płacić za złomowanie aut, które sprzedały. Ale nie dotyczy to używanych samochodów sprowadzonych do Polski. Polacy importują z Zachodu 800-900 tys. używanych aut rocznie.
Rząd twierdzi, że zmienia przepisy pod naciskiem Komisji Europejskiej, której zdaniem opłaty dyskryminują importerów aut. W przyszłym roku ten biznes może się więc jeszcze bardziej rozkręcić.
W Polsce złomuje się co najmniej 500 tys. aut rocznie.
Sprzedaż pojazdów używanych wygląda w kraju podobnie jak 25 lat temu, jednak kupujący mają coraz więcej oczekiwań, zarówno co do standardu wybieranych aut, jak i jakości obsługi.
Zdaniem ekspertów, sprzedaż samochodów używanych nie zmieniła się przez lata, ale oczekiwania klientów już tak. Szukają oni pojazdów wyższej klasy, lepiej wyposażonych, w dobrym stanie technicznym i prawidłowej sytuacji prawnej. Pokazuje to, że polscy kierowcy są w stanie więcej przeznaczyć na samochód, ale przy tym chcą mieć pewność jak najlepszego zakupu.
– Rynek się rozwija bardzo podobnie do ogólnej sytuacji gospodarczej kraju – mówi Przemysław Vonau, dyrektor generalny AAA AUTO w Polsce. – Cały czas widać lekki wzrost średniej ceny samochodów używanych oraz wymagań klientów zarówno co do standardu wybieranych pojazdów, jak i jakości obsługi.