Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce i Europie w 2015 roku
*Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że sprzedaż nowych samochodów osobowych powoli odbija się od dna i 2015 rok zamknął się na plusie. Europejczycy kupili ponad 13,7 mln osobówek, czyli o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z polskich salonów, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wyjechało 354 975 osobówek, o 8,3 proc. więcej niż w całym 2014. Był to trzeci rok wzrostów z rzędu i najlepszy polski wynik od przystąpienia do Unii Europejskiej. *
Rok 2016 może być jeszcze lepszy, ale wynik będzie zależeć od zmian zachodzących w otoczeniu prawno-politycznym.
- Zgodnie z naszymi prognozami, krajowy rynek sprzedaży nowych osobówek odbudowuje się i notuje wzrost trzeci rok z rzędu. To daje powody do optymizmu. Oczywiście, o takim urodzaju jak w brytyjskich, niemieckich czy hiszpańskich salonach nie ma mowy. Jednak, jeśli spojrzymy na dynamikę rok do roku, na tle pozostałych członków UE, wypadamy bardzo przyzwoicie. Tego samego nie możemy niestety powiedzieć o wolumenie rejestracji nowych samochodów osobowych, który w porównaniu z Włochami, Hiszpanią czy Wielką Brytanią jest bardzo niski. U nas wciąż konsumenci decydują się zdecydowanie częściej na auta używane, które są kilkakrotnie tańsze, niż te z salonu - mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polacy zarejestrowali 354 975 nowych samochodów osobowych. Wynik okazał się o ponad 8 proc. lepszy niż w całym 2014 roku. Jeśli spojrzymy na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w naszym kraju to zobaczymy, że aż 65,2 proc. to firmy, a tylko 34,8 proc. nabywców to klienci indywidualni. Na podjęcie decyzji o zakupie nowych czterech kółek z pewnością wpłynęły spadające ceny paliwa, możliwość odliczania VAT-u od paliwa wśród przedsiębiorców oraz trwające wyprzedaże roczników.
Najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w minionym roku w Polsce była Skoda. Drugą pozycję zajęła Toyota, tylko o 99 sztuk wyprzedzając Volkswagena, który uplasował się na trzecim miejscu. W ogólnym rankingu modeli na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia, na drugim Skoda Fabia, na trzecim zaś Volkswagen Golf.
Wzrost drugi rok z rzędu w Unii Europejskiej
Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W 2015 roku Europejczycy kupili ponad 13,7 mln nowych osobówek (+9,3 proc.). Ożywienie w europejskich salonach trwa już 28 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuowane także w tym roku. W minionym roku na zielono możemy zaznaczyć wszystkie najważniejsze rynki europejskie takie jak Niemcy (+5,6 proc.), Wielka Brytania (+6,3 proc.), Włochy (+15,8 proc.) czy Francja (+6,8 proc.).
W Unii Europejskiej najchętniej kupowaną marką w całym 2015 roku pozostał Volkswagen, który zanotował delikatny wzrost (+6,3 proc.). - Volkswagen na pozycji lidera może dziwić, jednak należy wziąć pod uwagę, że po wybuchu afery minęło zaledwie kilka miesięcy, a wiele firm i osób planuje zakupy samochodowe z wyprzedzeniem. O skali kryzysu niemieckiego producenta „samochodów dla ludu” tak naprawdę przekonamy się przedstawiając wyniki za pierwszą część tego roku – twierdzi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.
Źródło: Exact Systems, MAK