Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce i Europie
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że Europejczycy kupili w marcu 2014 r. 1,45 mln nowych samochodów osobowych, czyli o 10,6 proc. więcej niż rok temu. Był to siódmy miesiąc z rzędu, w którym w europejskich salonach samochodowych panował ożywiony ruch. Bardzo dobrym wynikiem mogą pochwalić się Polacy, którzy za sprawą „kratek” zarejestrowali o ponad 40 proc. nowych osobówek więcej niż w 2013 r. Zdaniem ekspertów nowe przepisy obowiązujące od kwietnia br. będą sprzyjały zakupom droższych modeli.
- W polskiej branży motoryzacyjnej pierwszy kwartał tego roku upłynął pod hasłem „auto z kratką” - podsumowuje Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. - Pojawienie się okienka derogacyjnego i możliwość odliczenia pełnego VAT wywołały lawinę zamówień na tzw. „kratki”, co przełożyło się na bardzo dobre wyniki sprzedaży samochodów osobowych w naszym kraju.
W marcu 2014 r. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 35 486 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 41 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Od początku roku z polskich salonów wyjechało 97 620 osobówek, co oznacza 29-procentową dynamikę wzrostu rok do roku. Wśród nich było aż 22 tys. „kratek”.
Ożywienie w europejskich salonach, fenomen Wielkiej Brytanii
Do życia budzi się także europejski sektor motoryzacyjny. Marzec, w którym z salonów europejskich wyjechało ponad 1,45 mln nowych osobówek, to siódmy miesiąc z rzędu „na plusie” (+10,6 proc. r/r). Od początku roku w Europie zarejestrowano o ponad 8 proc. więcej aut niż w analogicznym okresie 2013 r. Większość głównych rynków europejskich odnotowała wzrost rejestracji nowych aut osobowych: Niemcy (+5,4 proc.), Hiszpania (+10 proc.), Włochy (+5 proc.) i Wielka Brytania (+17,7 proc.).
- Dane za ostatnie miesiące przedstawiające sprzedaż nowych samochodów osobowych dają nadzieję, że europejska branża motoryzacyjna najgorsze ma już za sobą - mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. - Ciekawym przypadkiem, któremu przyglądamy się od kilku miesięcy jest rynek brytyjski, który rośnie nieprzerwanie od ponad 2 lat. Tylko w marcu Anglicy kupili więcej samochodów niż Polacy w całym 2013 r.
W Polsce i Europie rządzi grupa Volkswagena
Zarówno w marcu jak i całym pierwszym kwartale najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce jest Skoda - w ciągu trzech miesięcy zostało sprzedanych ponad 14 tys. modeli tego producenta. Za nim uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, Forda Focusa i Skodę Fabię. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W Europie najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z blisko 160 tys. sprzedanych aut w marcu.
2014 rokiem modeli premium?
- Od 1 kwietnia zaczną obowiązywać nowe, dla części przedsiębiorców mniej korzystne, przepisy podatkowe dotyczące zakupu samochodów firmowych. W związku z tym dynamika rejestracji nowych osobówek może ulec obniżeniu, ale mam tutaj na myśli głównie grupę marek popularnych. Bowiem w przypadku modeli premium nowe regulacje są korzystniejsze niż te obowiązujące do końca ubiegłego roku i mogą pozytywnie wpłynąć na ten segment rynku - mówi Paweł Gos. I dodaje, że cały rok dla naszej branży motoryzacyjnej będzie lepszy od minionego. Liczba 310–320 tys. nowych rejestracji w tym roku, czyli ok. 5-10 proc. wzrost r/r, jest się moim zdaniem realna.