Sprowadzasz auto z Niemiec? Przeczytaj!
Niestety, nie zawsze atrakcyjne oferty kupna samochodu w Niemczech pokrywają się z rzeczywistością. Zdarza się, że zamiast auta w dobrym stanie zostaniemy posiadaczem bubla a sprzedawca za to nie odpowie. Europejskie Centrum Konsumenckie w Niemczech podpowiada co zrobić, by ustrzec się kupna uszkodzonego pojazdu bez prawa do reklamacji.
Sprowadzanie aut z państw zachodnich to popularny trend od wielu lat. Coraz więcej aut oferuje się za pomocą serwisów internetowych, np. www.mobile.de. W większości przypadków rozmowy dotyczące sprzedaży prowadzone są w języku angielskim lub z pomocą tłumacza. Kiedy sprzedający i kupujący dojdą do porozumienia, konsument otrzymuje do podpisania umowę w języku niemieckim.
Niestety, zapisy w umowie mogą znacząco odbiegać od wcześniejszych ustaleń ustnych. Sprzedawca może w ten sposób uchylać się od odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową zyskując pole do nadużyć (np. będzie mógł bezkarnie sprzedawać uszkodzone samochody).
Zgodnie z niemieckim prawem sprzedawca może dokonać wyłączenia swojej odpowiedzialności wynikającej z niezgodności towaru z umową tylko gdy sprzedawca działa jako osoba prywatna lub zarówno sprzedawca jak i nabywca działają jako handlowcy (w ramach działalności gospodarczej)
.
Aby stworzyć taką sytuację prawną, dealer może użyć w umowie jednego z następujących zapisów:
- „Händlerkauf”, „Händlergeschäft” - oznacza, że kupujący i sprzedający są przedsiębiorcami (działają w ramach swojej działalności gospodarczej, a nie prywatnej)
- „Käufer bestätigt Gewerbetreibender” - kupujący potwierdza, że jest przedsiębiorcą (handlowcem)
- „Kauf zwischen zwei Verbrauchern” - oznacza, że kupujący i sprzedający są konsumentami (zawierają transakcję jako osoby prywatne)
Jeśli któraś z wymienionych powyżej fraz znajduje się w umowie zawieranej z niemieckim dealerem, istnieje znaczące prawdopodobieństwo, że w dokumencie pojawi się także dodatkowy zapis w rodzaju: „Ohne Garantie”/ „Unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung” / „Ausschluss der Sachmängelhaftung”, który oznacza „bez prawa do reklamacji”. Aby "wymigać" się od odpowiedzialności dealerzy samochodów używanych w niektórych sytuacjach w umowie stosują zapisy mówiące, że w chwili sprzedaży auto nie posiadało uszkodzeń albo posiadało wady, lecz były one znane kupującemu. W takim przypadku sprzedawcy stosują następujące zapisy:
- „Verkauft wie gesehen” - potwierdzenie, że sprzedaż została poprzedzona oględzinami (kupujący nabywa auto ze świadomością, w jakim jest ono stanie)
- „Käufer bestätigt, dass er auf Mängel hingewiesen wurde und diese akzeptiert hat” - kupujący potwierdza, że został poinformowany o wadach (uszkodzeniach) i je akceptuje
Sprzedający starając się zachwalać swój produkt, może składać obietnice bez pokrycia, o ile nie znajdą one odzwierciedlenia w umowie sprzedaży. Dealer może uchylać się od wypełnienia ustnych zobowiązań, powołując się na zapisy w rodzaju:
- „Nebenabreden bedürfen zu ihrer Gültigkeit der Schriftform“ - specjalne ustalenia (klauzule) muszą być sporządzone w formie pisemnej dla zachowania ich ważności
- „Ich bestätige, dass mir der Verkäufer keine Zusicherungen gemacht hat“ - oznacza: ”Potwierdzam, że nie otrzymałem od sprzedającego żadnych gwarancji ani zapewnień”
Aby kupić dobrze i nie dać się zrobić w "balona" warto zastosować kilka prostych wskazówek:
- Upewnij się, że sprzedawca jest wiarygodny. Sprawdź, jego stronę internetową i sposób, w jaki sprzedaje samochody (w sklepie z używanymi samochodami czy nieoficjalnie?)
- Nigdy nie podpisuj umowy, jeśli chociażby jedna fraza jest dla Ciebie niezrozumiała. O pomoc warto poprosić profesjonalnego tłumacza.
- Bezwzględnie nalegaj by wszelkie dodatkowe ustalenia były sporządzane w formie pisemnej jako załączniki do umowy.
Konsumenci, którzy padli ofiarą nieuczciwych praktyk niemieckich dealerów, sprzedających używane samochody za granicą w Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii mogą szukać pomocy w Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie (www.konsument.gov.pl; tel. 22 55 60 118). Dzięki mediacji pomiędzy pokrzywdzonym konsumentem a zagranicznym przedsiębiorcą, ECK pomaga doprowadzić do rozwiązania sporu i odzyskania przez konsumenta utraconych środków finansowych.