Sprowadzaliśmy stare Volkswageny
W minionym roku do naszego kraju trafiło 870 777 aut z “drugiej ręki”. Takiego wyniku w historii polskiej motoryzacji dotychczas nie zanotowano.
Jak wynika z danych firmy Samar w 2005 r. wśród wszystkich sprowadzonych samochodów używanych 66,5 proc. stanowiły auta starsze niż 10-letnie. Pojazdów w wieku od 4 do 10 lat było 28,5 proc., a młodszych niż 4 lata – 5 proc.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9093/import-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Najczęściej sprowadzanymi samochodami były Volkswageny. Niemal co czwarte używane auto przekraczające granice Polski było właśnie tej marki, ze średnim okresem eksploatacji wynoszącym 13 lat. Popularność Volkswagenów i pojazdów innych niemieckich marek to efekt dostępności części zamiennych i powszechnej opinii o wysokiej jakości tych samochodów. Niebagatelną rolę odgrywa także fakt, że Niemcy były rynkiem skąd głównie sprowadzano auta używane, a jak wiadomo nasi zachodni sąsiedzi preferują pojazdy rodzime.
Mimo, że Toyota Corolla, Honda Civic i Nissan Almera są najbardziej poszukiwanymi w Polsce samochodami używanymi, to w pierwszej dziewiątce rankingu sprowadzonych aut uplasowała się tylko jedna marka japońska (Nissan). Wytłumaczenie tego faktu jest takie samo, jak w przypadku popularności aut rodem z Niemiec – na rynku zachodnich sąsiadów aut japońskich jest zdecydowanie mniej niż niemieckich.
Szacowana średnia wartość sprowadzanego do Polski samochodu używanego wynosiła w 2005 r. 1 680 zł. Tak niska suma wynika z nagminnego zaniżania wartości celnej przez nabywców, którzy chcą w ten sposób uniknąć płacenia wysokiego podatku akcyzowego. Dla aut strasznych niż 10-letnie było to 439 zł, pojazdów w grupie od 4 do 10 lat – 1 686 zł, a w wieku do 4 lat wyniosła – 19 795 zł.
Najmniej samochodów sprowadzono w województwie świętokrzyskim, a najwięcej w województwie wielkopolskim. W Wielkopolsce jest bowiem najwięcej firm i osób handlujących autami używanymi.
To, czy w 2006 r. padnie kolejny rekord w ilości sprowadzonych do Polski samochodów zależy w dużej mierze od działań rządu. Najprawdopodobniej zniesiona zostanie akcyza, którą zastąpi tzw. podatek ekologiczny. Będzie zapewne skonstruowany tak, aby najwięcej płacili właściciele starszych aut.
W krótkim czasie nie zmieni to sytuacji na rynku samochodów używanych. Od maja 2004 r. trafiło ich bowiem do nas ponad 1,6 mln egzemplarzy. Nie należy więc spodziewać się wzrostu cen pojazdów, ponieważ podaż będzie nadal bardzo duża.
Ilość sprowadzonych do Polski używanych samochodów osobowych
| Rok | Ilość sprowadzonych aut |
| --- | --- |
| 2002 | 269 018 |
| 2003 | 103 827 |
| 2004 | 828 142 |
| 2005 | 870 777 | _ __ Źródło: Ministerstwo Finansów _
Najczęściej sprowadzane do Polski w 2005 r. samochody osobowe z podziałem na marki
| L.p. | Marka | Ilość sprowadzonych aut |
| --- | --- | --- |
| 1. | Volkswagen | 196 113 |
| 2. | Opel | 161 256 |
| 3. | Ford | 101 181 |
| 4. | Audi | 60 008 |
| 5. | Renault | 52 390 |
| 6. | BMW | 37 038 |
| 7. | Mercedes-Benz | 33 189 |
| 8. | Seat | 23 523 |
| 9. | Nissan | 21 696 | _ Źródło: Samar _
Autor: Maciej Pobocha