Sprawdź klocki hamulcowe przed wyjazdem na wakacje
Przed wyjazdem na urlop wielu kierowców kontroluje elementy swojego samochodu - głębokość bieżnika, ciśnienie w oponach czy stan płynów eksploatacyjnych. Niestety wielu z nich pomija klocki hamulcowe, pomimo że ich stan bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w całym samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się w aucie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, będące integralną częścią hamulców tarczowych. Ich główną funkcją jest bezpieczne i efektywne zatrzymywanie pojazdu. Ponadto mają wpływ na komfort codziennej jazdy.
Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków, może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze, szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu.
Kontrola klocków hamulcowych jest jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. Warto go również wykonać przed planowanym dłuższym wyjazdem. W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3-4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną. Tylko w taki sposób należy je zmieniać. Eksploatacja i dobór odpowiednich klocków ma związek z wieloma czynnikami. Po pierwsze wpływa na nie styl jazdy kierowcy. Po drugie odpowiednie dostosowanie rodzaju produktu do gabarytów i modelu auta. Po trzecie klocki są uzależnione w swojej pracy od tarcz hamulcowych. Warto zatem na bieżąco kontrolować ich wygląd i zużycie, a także stan zacisku hamulcowego, uszczelniaczy, przewodów hamulcowych oraz sprawdzać i okresowo wymieniać płyn hamulcowy. Po czwarte należy pamiętać również o zaleceniach producenta danego modelu samochodu i się do nich
stosować.
Podczas pracy układu hamulcowego (na skutek tarcia) mogą pojawić się drgania o wysokiej częstotliwości, słyszalne jako piski. Może to być spowodowane przez kilka czynników. Pierwszym z nich mogą być materiały wykorzystane do budowy tarcz oraz okładziny ciernej, z której w głównej mierze składają się klocki. W zależności od użytej mieszanki mogą posiadać one różną twardość oraz przewodnictwo cieplne. Kolejnym powodem piszczenia mogą być zanieczyszczenia, które gromadzą się w układzie hamulcowym - szczególnie w miejscach prowadzenia klocka. Warto pamiętać też o odpowiedniej jakości montażu klocków, która także ma wpływ na komfort jazdy i wrażenia akustyczne. Aby zminimalizować ryzyko piszczących hamulców do budowy klocków wykorzystuje się nakładki antypiskowe, tzw. "shimy". Ich zadaniem jest nie tylko tłumienie drgań i zapobieganie piskom, ale także pełnienie funkcji izolatora termicznego, stanowiącego dodatkową barierę przed nadmiernym nagrzewaniem się zacisku i płynu hamulcowego.
Źródło: Breck
ll