1. Skąd biorą się problemy z odpalaniem silnika przy niskich temperaturach?
Przyczyny problemów z uruchomieniem silnika w sezonie zimowym mogą być bardzo różnorodne. Począwszy od uwarunkowań wynikających z konstrukcji pojazdu, przez rodzaj zastosowanych płynów eksploatacyjnych, po jakość paliwa. Przyjrzyjmy się bliżej ostatniemu z tych czynników. Z punktu widzenia wykorzystania paliwa w niskich temperaturach, najważniejszym czynnikiem jest tzw. temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP). W niskich temperaturach z paliwa wytrącają się parafiny, które zatrzymywane są w filtrach, powodując ich zapchanie. Temperatura zablokowania zimnego filtru wskazuje, powyżej jakiej temperatury paliwo można stosować bez obawy o uruchomienie oraz pracę silnika.
2. Co to jest depresator? Czy paliwa na stacjach ORLEN są w niego wyposażone na etapie produkcji?
Depresator to dodatek do paliwa, który powoduje obniżenie temperatury zablokowania zimnego filtru (CFPP). Wprowadzany jest do paliwa na etapie jego produkcji, umożliwiając producentom paliw dostosowanie ich do użytku w warunkach zimowych.
*3. Co oznacza termin "temperatura mętnienia" i "temperatura zimnego filtru"? *
"Temperatura mętnienia" (CP) jest, obok temperatury zablokowania zimnego filtru, najważniejszym parametrem jakościowym zimowych gatunków olejów napędowych. To temperatura, w której rozpoczyna się proces krystalizacji zawartych w każdym paliwie parafin, co objawia się charakterystycznym zmętnieniem.
"Temperatura zablokowania zimnego filtru” (CFPP) jest parametrem jakościowym, który oznacza graniczną temperaturę stosowania paliwa, w której zarówno ilość, jak i wielkość kryształków parafin staje się tak duża, że uniemożliwia przepływ oleju napędowego przez filtr paliwa i powoduje jego zablokowanie.
*4. W jaki jeszcze sposób ORLEN dba o to, by zapewnić odpowiednią jakość paliw? *
PKN ORLEN stosuje najbardziej zaawansowane technologie, jakie aktualnie istnieją w przemyśle naftowym na świecie, zarówno jeśli chodzi o procesy produkcyjne, jak i składniki uszlachetniające. Parametry paliw produkowanych przez ORLEN kontrolowane są na każdym etapie procesu wytwarzania, a stosowane podczas ich produkcji substancje uszlachetniające zmniejszają tarcie silnika, pozwalają na redukcję osadów odkładających się w jego wnętrzu oraz poprawiają takie parametry paliwa jak np. temperatura zablokowania zimnego filtru. W efekcie prowadzi to do poprawy trwałości silnika i komfortu eksploatacji pojazdu.
*5. Czy zimą silnik samochodowy jest bardziej narażony na awarie? *
Sezon zimowy to trudny czas dla naszego silnika. Utrudnione smarowanie czy woda skraplająca się w układzie paliwowym sprawiają, że jest on bardziej niż zwykle narażony na awarie. Dlatego właśnie tak ważnym jest, by szczególnie w miesiącach zimowych tankować paliwo najwyższej jakości, wzbogacone w specjalne uszlachetniacze, które nie tylko sprawiają, że utrzymuje ono swoje właściwości nawet w najniższych temperaturach, ale także polepszają smarowanie i ułatwiają pracę silnika.
Warto wiedzieć, że olej napędowy produkowany jest w trzech gatunkach: letnim, przejściowym i zimowym, ściśle dostosowanych do temperatur występujących w każdej z pór roku. Odpowiednie przepisy wskazują, w których miesiącach wszystkie polskie stacje paliw powinny sprzedawać poszczególne jego rodzaje. Pamiętajmy jednak, że wyłącznie tankując na renomowanych stacjach możemy mieć pewność, że paliwo nie tylko jest najwyższej jakości, ale także zostało wzbogacone o dodatkowe substancje, ułatwiające pracę silnika.
*6. W jaki sposób chronić silnik zimą? *
Przede wszystkim należy zaopatrywać się w paliwo na sprawdzonych renomowanych stacjach. Tylko w ten sposób zyskujemy pewność, że ma ono odpowiednią jakość i nie pochodzi np. z zapasów poczynionych przez właściciela stacji kilka tygodni wcześniej. Aby zapobiec ewentualnym awariom silnika, kierowca powinien, jeszcze przed nadejściem zimy, upewnić się: czy w zbiorniku paliwa nie ma wody, czy filtr paliwa nie jest zanieczyszczony oraz (co dotyczy szczególnie samochodów ciężarowych) czy tzw. odstojnik paliwa nie jest zawodniony. Już w trakcie sezonu zimowego należy pamiętać o tym, by tankować samochód "do pełna". Dzięki temu benzyna lub olej napędowy wypełni nasz zbiornik w całej objętości, co zapobiegnie skraplaniu się wody na jego ściankach.
*7. Czym różni się paliwo zimowe od paliwa używanego w innych porach roku? *
Podstawowa różnica dotyczy tzw. parametrów niskotemperaturowych oleju napędowego, które opisują, w jakich warunkach konkretne paliwo może być stosowane, czyli de facto poniżej jakiej temperatury mogą wystąpić problemy z pracą silnika. Są to: temperatura mętnienia (CP) i temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP). Dla standardowej odmiany zimowej paliwa temperatura zablokowania zimnego filtru wynosi maksymalnie -20 st. C, podczas gdy dla gatunku przejściowego maksymalnie -10 st. C. Dla gatunku letniego: maksymalnie 0 st. C. Zaleca się, by temperatura mętnienia dla tych gatunków paliwa nie była wyższa o więcej niż 10 st. C od temperatury zablokowania zimnego filtru.
Dla szczególnie surowych warunków zimowych przewidziana jest tzw. odmiana arktyczna paliwa. Normy obowiązujące w Polsce następująco określają jego parametry: temperatura mętnienia maksymalnie -22o C, temperatura zablokowania zimnego filtru maksymalnie -32o C. Ponadto paliwo zimowe, w stosunku do paliwa używanego w innych porach roku, charakteryzuje się zwykle mniejszą gęstością oraz lepkością, nawet w temperaturach dodatnich.
*8. Jak ma się jakość paliw oferowanych na stacjach ORLEN w porównaniu z innymi stacjami? *
Szczególnie w okresie zimowym ważnym jest, by zaopatrywać się w paliwa na stacjach, które gwarantują najwyższą ich jakość oraz dbają o satysfakcję swoich klientów – często oferując produkty o parametrach wyższych niż te przewidziane przepisami. Paliwa dostępne na stacjach ORLEN są kontrolowane na każdym etapie produkcji i dystrybucji, co sprawia, że możemy być pewni ich najwyższej jakości. Dbamy też o to, by nasze produkty były dostosowane do warunków pogodowych. Jeżeli temperatury powietrza są niższe niż -20o C, dodatkowo zaostrzamy parametry "zimowe" naszego paliwa, tak by kierowcy mogli polegać na nim w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach.
9. Czy zasadnicze komponenty w paliwie zimowym w ORLENIE ulegają zmianie w stosunku do zwykłego paliwa?
Tak. W paliwie zimowym dominują komponenty lekkie, o lepszych parametrach niskotemperaturowych. Duży udział w składzie paliwa posiadają komponenty o obniżonej zawartości parafin, co przeciwdziała ich wytrącaniu się w niskich temperaturach.
10. Czy wersja zimowa paliw ORLENU jest wyposażana w specjalne dodatki gwarantujące sprawność samochodu w warunkach obniżonych temperatur?
Zimowe gatunki oleju napędowego Ekodiesel Ultra i VERVA ON wzbogacone są w dodatki poprawiające sprawność pojazdu w warunkach zimowych. Zimowe paliwa ORLENU zawierają, oprócz standardowego komponentu obniżającego temperaturę zablokowania filtru, również dodatek opóźniający proces osadzania się parafin tzw. WASA (wax antisettling additive). Ma to istotne znaczenie dla użytkowania paliwa w okresach szczególnie dużych spadków temperatur, co w okresie zimowym ma zwykle miejsce w nocy. Dzięki zastosowaniu WASA, wytrącające się w takich warunkach kryształki parafin nie rozrastają się, a dodatkowo utrzymują pożądany stan ich rozproszenia w całej objętości paliwa. Zapobiega to zwiększaniu się rozmiaru kryształków, a w konsekwencji zablokowaniu nimi filtru paliwa.
11. Co gwarantuje paliwo wzbogacone, takie jak VERVA ON?
Paliwo premium, jakim jest VERVA ON, posiada podwyższoną liczbę cetanową, co ułatwia jego spalanie i w efekcie bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie paliwa, skrócenie czasu rozruchu silnika, mniejszy hałas oraz niższą emisję szkodliwych składników spalin. Stosowany przy produkcji VERVY ON pakiet dodatków uszlachetniających powoduje zmniejszenie zanieczyszczenia końcówek wtryskiwaczy, zwiększa odporność na korozję, obniża skłonność paliwa do łączenia się z wodą i pienienia, a także poprawia jego właściwości smarne.
12. Jakie dodatkowe korzyści daje tankowanie paliwa wzbogaconego VERVA ON zimą?
Olej napędowy VERVA zawiera szereg dodatków usprawniających pracę silnika, w tym substancje zwiększające trwałość układu paliwowego oraz chroniące go przed korozją. Trudno przecenić ich rolę, szczególnie w okresie zimowym, kiedy niskie temperatury znacznie utrudniają pracę wszystkich układów samochodu, a dodatkowo jest on wystawiony na działanie czynników zwiększających prawdopodobieństwo wystąpienia korozji. Warto także pamiętać, że bez względu na porę roku olej napę-dowy VERVA, dzięki podwyższonej liczbie cetanowej, znacznie ułatwia uruchomienie silnika, zapobiegając tym samym jednemu z najczęstszych zimowych problemów.