Sportowy Focus - nareszcie! - grudzień 2000
Sportowy Focus - nareszcie!, grudzień 2000, Krzysztof Golat
Amerykański Ford nie zamierza zrezygnować z wizerunku producenta aut dla kierowców ze sportowym zacięciem. Świadczy o tym wprowadzenie na rynek usportowionej odmiany Focusa. Auto to nie miało takiej wersji od chwili debiutu w 1998 r. Natomiast ostatnim rasowym autem klasy C Forda był Escort RS2000 4x4 z 1994.
Przy budowie Focusa RS korzystano z doświadczeń Carlosa Sainza, Colina McRae i Pierro Latti'ego, którzy testowali auto na odcinku specjalnym na rajdzie San Remo. Te wskazówki posłużyły inżynierom Forda do ulepszenia charakterystyki zawieszenia. Do napędu tego auta posłużył znany, dwulitrowy silnik Zetec, w którym zamontowano turbosprężarkę, co pozwoliło na osiągnięcie mocy 200KM. Niestety producent nie podał osiągów samochodu wyposażonego w tego rodzaju jednostkę.
Wraz z możliwościami technicznymi poprawiono stylistykę: zmieniono przedni zderzak na bardziej masywny z ogromnym wlotem powietrza i zintegrowanymi reflektorami przeciwmgielnymi. Również tylny zderzak oraz spoiler nad tylną szybą mają podkreślać sportowe aspiracje. Całość uzupełniają pięcioramienne, osiemnastocalowe koła.
Model | Wprowadzony w roku |
---|---|
Escort RS1600 | 1970 |
Capri RS2600 | 1970 |
Escort RS2000 | 1973 |
Capri RS3100 | 1973 |
Escort RS1800 | 1975 |
Escort RS Mexico | 1976 |
Escort RS2000 Mk II | 1976 |
Escort RS1600i | 1981 |
Escort RS Turbo | 1984 |
RS200 | 1984 |
Sierra RS Cosworth | 1985 |
Sierra RS500 Cosworth | 1987 |
Sierra RS Cosworth (saloon) | 1988 |
Sierra RS Cosworth 4x4 | 1990 |
Fiesta RS Turbo | 1990 |
Escort RS2000 | 1991 |
Escort RS Cosworth | 1992 |
Fiesta RS1800 | 1992 |
Escort RS2000 4x4 | 1994 |
Focus RS | 2001 |