Sportowe prototypy Skody
W latach 50. inżynierowie z Mlada Boleslav nie mieli dostępu do najnowszych zachodnich technologii, a mimo to byli w stanie zaprojektować i rozpocząć produkcję interesujących modeli Skody. Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.
Program NOV (Novy Osobni Vuz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym Skody, rozpoczęte jeszcze w latach 50., zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.
Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim - mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim - ciekawe kombi, ostatecznie nie zatwierdzone do produkcji. Wreszcie ostatnim - widoczna na zdjęciach, niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.
Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako S991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić Felicię.
Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki - litrowy silnik zasilany poprzez dwa gaźniki. Pod koniec 1961 roku powstał drugi z prototypów - oznaczony jako S990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz kierownicą, znajdującą z się z prawej strony. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu - wykonany już z laminatu.
Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom. Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.
Komercyjne sukcesy samochodów Skody z nadwoziami coupe (najpierw modelu 110R, następnie serii Rapid/Garde) w latach osiemdziesiątych, zachęciły dział konstrukcyjny marki do rozpoczęcia prac nad nowoczesnym następcą.
Zadania podjął się niezwykle prężny i dziś nieco zapomniany dział konstrukcyjny filii fabryki (BAZ), nowoczesnego zakładu zbudowanego od podstaw na przedmieściach Bratysławy - w miejscowości Devinska Nova Ves. Fabrykę dedykowano wielkoseryjnej produkcji całkowicie nowej gamy samochodów Skody, nad którą trwały intensywne prace już od przełomu lat 60. i 70.
Widoczne na fotografiach coupe powstało w latach 1981-82 i było poważną rekonstrukcją wytwarzanego w Kvasinach modelu Rapid/Garde. O nowoczesną formę nadwozia zadbał bratysławski stylista Milan Biros, jednak to nie zmiana wyglądu była najpoważniejszą modyfikacją. Przeniesienie układu napędowego do przodu umożliwiło, po odpowiedniej korekcie struktury nośnej nadwozia, wprowadzenie w tylnej jego części dużej klapy bagażnika otwieranej ku górze.
Samochód nazwany Skoda S743 Locusta, miał docelowo wykorzystywać podzespoły dojrzewającego projektu S780. Ostatecznie nie doczekał się realizacji, a w zakładach BAZ od maja 1982 roku, przez pięć sezonów montowano klasyczne, tylnonapędowe coupe S743 Garde. Prototyp Locusta, poddany renowacji w roku 2006 można dziś oglądać w Muzeum Transportu w Bratysławie.
sj/mw/mw