Spektakularny powrót Toyoty do WRC
To się nazywa powrót! Finowie Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila zadebiutowali w nowej Toyocie Yaris WRC, zajmując drugie miejsce w osiemdziesiątym piątym Rajdzie Monte Carlo. Trzy tygodnie później załoga Yarisa powtórnie stanęła na podium, wygrywając Rajd Szwecji!
Rajd Monte Carlo to jedna z najbardziej znanych imprez rajdowych na świecie. W tym roku zadebiutowała w nim załoga Toyota Gazoo Racing, która od 2 lat realizowała program testów i przygotowywała się do startu.
Głównym orężem Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata jest nowy Yaris WRC. Model, który większości osób kojarzy się z miejskim samochodem uwielbianym przez kobiety, tutaj pokazał swój pazur. Toyota Yaris WRC to trzydrzwiowy rajdowy prototyp, napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1.6 litra i mocy 380 KM. Jego konstrukcja jest dziełem inżynierów: Toma Fowlera, Simona Carriera oraz Mikko Ruoho, pracujących pod kierownictwem 4-krotnego mistrza świata WRC, Tommiego Mäkinena. Dla uczczenia powrotu Toyoty do WRC po 17 latach przerwy Toyota opracowała sportową wersję Yarisa. Nowy hot hatch niebawem pojawi się w salonach samochodowych. Auto będzie miało cały szereg aerodynamicznych dodatków, a pod jego maską będzie pracować jednostka benzynowa o mocy 210 KM.
Triumf w Szwecji
Jari-Matti Latvala, prowadzący Toyotę Yaris WRC, wygrał Rajd Szwecji. Okazał się bezkonkurencyjny na sześciu odcinkach specjalnych (w tym na Power Stage) i znalazł się na mecie jako pierwszy. Ostatni raz załoga Toyoty stała na podium w 1999 roku, w czasie Rajdu Chin. To 44 wygrana pojazdów tej marki, prowadzonych przez najlepszych kierowców. Jari-Matti Latvala po dwóch rajdach jest liderem w tabeli prowadzących. Zdobył łącznie 48 punktów. Na drugim miejscu uplasował się Sebastian Ogier (44 pkt.), prowadzący Forda Fiestę WRC, a na trzecim Ott Tanak (33 pkt.), również kierujący Fiestą WRC. Czas, jaki osiągnął zwycięzca, to 2 h 36 m 03,6 s. Zdobywcy drugiego miejsca, Ott Tanak
i Martin Jarveoja, przegrali z nim o 29,2 s. Finaliści, którzy zajęli trzecią pozycję –
Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, zanotowali 59,5 s straty do lidera.
Drugie miejsce w Monte Carlo
W osiemdziesiątej piątej edycji legendarnego Rajdu Monte Carlo Jari-Matti Latvala i drugi kierowca Toyoty, Juho Hänninen musieli poradzić sobie zupełnie nowym samochodem w szybko zmieniających się warunkach pogodowych na szutrze, śniegu i lodzie. Łączna długość odcinków specjalnych wynosiła w tym roku około 380 km. Dobierając opony, trzeba było pójść na kompromis, który maksymalnie sprawdzi się na wszystkich rodzajach nawierzchni, jakie kierowcy napotykali na odcinkach specjalnych. Sami doświadczeni uczestnicy tych zmagań mówią, że sytuacja zmienia się tu w ciągu sekundy, a uzyskane wyniki są w wielu przypadkach zależne od tego, co przydarzy się na trasie.
W rajdzie otwierającym sezon 2017 serii FIA World Rally Championship wzięły udział najlepsze załogi z całego świata. Na pierwszym miejscu znaleźli się aktualni Mistrzowie Świata – Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, jadący Fordem Fiesta WRC. Drugie miejsce zajęli Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (+2:15,0 s), startujący w Yarisie WRC. Na trzeciej pozycji uplasowali się Ott Tänak i Raigo Mõlder (+2:57,8 s), również jadący Fordem Fiesta WRC. Czwarte miejsce zajęli Dani Sordo i Marc Martí (+3:35,8 s) w Hyundaiu i20 Coupe WRC, piąte Craig Breen i Scott Martin (+3:47,8 s) w Citroenie DS3 WRC, szóste Elfyn Evans i Daniel Barritt (+6:45,0 s) także w Fordzie Fiesta WRC, siódme Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (+9:32,7s) w Skodzie Fabia R5, ósme zaś – Jan Kopecký i Pavel Dresler (+12:58,1s) w Skodzie Fabia R5.
Rajd Monte Carlo to niesamowite wyzwanie dla kierowców i inżynierów, którzy przygotowują samochody, a także przepiękne widowisko dla wszystkich fanów sportów motorowych.
E-Rallye Monte Carlo
Ciekawostką jest to, że w Monte Carlo odbywa się także Rajd FIA Alternatywnych Energii. W 2016 roku przeprowadzono jego pierwszą edycję. Wzięło w niej udział dziesięć zeroemisyjnych modeli aut reprezentujących siedem marek samochodów, przygotowanych zgodnie z przepisami FIA.
Zwycięzcą wyścigu została Toyota Mirai prowadzona przez Artura Prusaka i Thierrego Benchetrita. Kierowane przez nich auto z napędem wodorowym pokonało ponad tysiąc kilometrów na górzystych trasach pomiędzy Fontainebleau a Monako.