Spadła sprzedaż nowych aut
W listopadzie sprzedano 24 tys. 546 nowych samochodów - poinformował instytut Samar. Było to o 0,5 proc. mniej niż w październiku br. oraz o prawie 16 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku.
Od początku roku liczba samochodów wydanych klientom i przekazanych dealerom wyniosła 266 tys. 543 sztuki, czyli o 22,75 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2006 roku.
"Biorąc pod uwagę dotychczasowy trend rozwoju można przypuszczać, że wynik na koniec roku przekroczy poziom 292 tys. sprzedanych aut" - ocenia Samar.
Z analizy wynika, że nie zmniejsza się dotychczasowy, wysoki poziom importu samochodów używanych. W listopadzie sprowadzono 85 tys. 519 aut, o 13,3 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2006 roku.
W ciągu 11 miesięcy tego roku sprowadzono 908 tys. 840 aut, z czego niemal 50 proc. to samochody eksploatowane przez ponad 10 lat. Udział samochodów młodszych, używanych przez okres nie dłuższy niż 4 lata, wyniósł 9,7 proc. (88 tys. 392 sztuki), a od 4 do 10 lat - 39,4 proc. (357 tys. 782 auta).
Średni wiek aut, sprowadzonych zarówno w tym roku, jak i w listopadzie, wyniósł 10 lat.
"Informacją istotną z punktu widzenia polskiego rynku jest fakt, iż z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba sprowadzanych samochodów najmłodszych (do 4 lat). Jeżeli w styczniu ich udział wynosił 7,5 proc., to w listopadzie niemal 10 proc." - podano.
"Zakładając, iż dotychczasowy trend w imporcie zostanie zachowany, można przypuszczać, że wielkość importu samochodów używanych zbliży się lub wręcz przekroczy 1 milion aut" - uważają analitycy.
Sumując wyniki sprzedaży oraz importu samochodów używanych, można stwierdzić, iż w ciągu 11 miesięcy br. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 1 mln 175 tys. 383 samochody, o 23,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. - podkreślili eksperci.
Liderem tegorocznej sprzedaży jest Toyota z wynikiem na koniec listopada 31 tys. 269 sztuk, czyli o 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział japońskiej marki w rynku pozostał na niemal identycznym poziomie jak przed rokiem - 11,7 proc. wobec 11,9 proc..
Druga na liście Skoda sprzedała w Polsce 29 tys. 243 samochody, co oznacza 12,9-proc. wzrost. Czeski producent opanował blisko 11 proc. rynku.
Trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych marek zachował Fiat z wynikiem tegorocznej sprzedaży 25 tys. 730 sztuk, czyli o 14,8 proc. większym niż przed rokiem. Fiat, podobnie jak wymienione wyżej marki, nie utrzymał udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie; posiada 9,7 proc., podczas gdy przed rokiem było to 10,3 proc.
Poza podium uplasował się Opel, którego auta znalazły od początku roku 23 tys. 613 nabywców, o 7,4 proc. więcej niż przed rokiem. Do Opla należy 8,9 proc. rynku.
Piątą lokatę zajmuje Ford. Sprzedaż samochodów tej marki w wysokości 19 tys. 597 sztuk jest o 20,3 proc. większa niż ubiegłoroczna, ale udział Forda w polskim rynku zmniejszył się w ciągu roku z 7,5 proc. do 7,4 proc.
Na szóstą pozycję awansował w stosunku do poprzedniego miesiąca Volkswagen, sprzedając od początku roku 18 tys. 261 pojazdów. Awans Volkswagena spowodował utratę zajmowanej dotychczas lokaty przez Peugeot'a, który spadł na 7. miejsce listy, mimo wysokiego procentowego wskaźnika wzrostu sprzedaży.
Wynik ten po 11 miesiącach tego roku wyniósł 17 tys. 588 sztuk, tj. o 28,6 proc. więcej niż rok wcześniej; udział w rynku wzrósł w tym czasie z 6,3 proc. do 6,6 proc.
Dwie dalsze pozycje zajmują kolejne marki: Renault (14 tys. 943 auta), Citroen (12 tys. 669), Honda (12 tys. 24). Duże tempo wzrostu wykazują Kia i Suzuki. 15 marek sklasyfikowanych w czołówce rankingu stanowi niemal 90 proc. całości sprzedaży samochodów nowych w Polsce.