Spadki na rynku motocykli i motorowerów
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował informacje dotyczące sprzedaży i rejestracji jednośladów w Polsce na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz swoich firm członkowskich.
Z informacji wynika, że do czerwca 2010 r. zarejestrowano w Polsce 76 941 nowych i używanych jednośladów. Było to mniej o 22 317 (22,6%) niż w analogicznym okresie rok wcześniej oraz mniej o 48 858 (39%) niż w pierwszej połowie 2008 r., który był najlepszy w ciągu ostatnich kilku lat. Udział motocykli w ogólnej sprzedaży wyniósł 37,7% (+6,1%).
"Osunięcie" było to konsekwencją większego spadku liczby pierwszych rejestracji motorowerów (-29,5%), niż motocykli (-7,6%). Liczba pierwszych rejestracji nowych jednośladów w pierwszej połowie roku wyniosła 45 352 i była niższa o 27,8% niż rok temu. Wśród nowych jednośladów motocykle miały 12% udział.
W pierwszej połowie roku zarejestrowano w Polsce 28 875 nowych i używanych motocykli. To mniej o 2 368 (-7,6%) niż rok wcześniej. W liczbie tej było 5 433 (18,8%) nowych pojazdów, które przed rokiem stanowiły 22,5%. Nowych motocykli zarejestrowano mniej o 308 (-5,4%) i o 1053 (-16,23%) niż 2 lata temu. Najwięcej motocykli - 1864 szt., sprzedano w klasie do 125 ccm (34,3% rynku nowych motocykli). Na II miejscu znalazły się pojazdy z silnikami powyżej 750 ccm (1408 szt. 25,9%). Optymistycznie zaznaczyły się rejestracje w czerwcu i marcu, kiedy odnotowano wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca roku ubiegłego. Dla nowych motocykli w czerwcu wyniósł on 19%.
W pierwszym półroczu zarejestrowano 47 616 nowych i używanych motorowerów. To mniej o 19 949 (-29,5%) niż w tym samym okresie 2009 r. Nowe motorowery stanowiły 83,8%, zarejestrowano ich 39 919. Było ich mniej o 17 179 (-30,1%) niż przed rokiem oraz o 50% mniej niż w 2008.
Firmy PZPM uczestniczące w wymianie danych sprzedały w pierwszej połowie 2010 r. - 6 826 motorowerów o 15,7% mniej niż przed rokiem. Sprzedaż ta stanowiła 17,1% całego rynku wobec 14,2% rok wcześniej. W wymianie uczestniczą: firmy zrzeszone w PZPM - BMW, Honda, Suzuki, Yamaha, Polonia Cup (Daelim, Hyosung, Polaris, Vectrix), Zipp, Probike (Kawasaki, Ducati, bez Malaguti) oraz firmy zewnętrzne - partnerskie w tym projekcie: Triumph.
wnp.pl