Spada zainteresowanie samochodami z Polski
W Polsce samochody wytwarzane są w trzech dużych fabrykach – Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu. W październiku wszystkie odnotowały spore spadki produkcji.
Patrząc na podsumowanie października, znajdujące się w Polsce fabryki samochodów nie mają powodów do świętowania. Choć Fiat nadal zostaje liderem branży i odpowiada za 55,2 proc. aut wytwarzanych w naszym kraju (wzrost o 4 p. proc. w porównaniu z rokiem 2013), to w październiku odnotował spadek o 18,96 proc. w stosunku do wyniku z września. Mniej produkuje też Volkswagen (o 17,63 proc.) i Opel (spadek o 9,65 proc.) – informuje „Rzeczpospolita”. Nie najlepiej sytuacja wygląda również w porównaniu do października zeszłego roku. Np. zakład Volkswagena wytworzył w tym czasie o 10,4 proc. mniej pojazdów.
Wyniki roczne jednak nie wyglądają tak źle. Od stycznia polskie fabryki opuściło 491 400 samochodów, czyli tylko o 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednak warto zauważyć, że słabe wyniki z października oznaczają, że po raz pierwszy rok 2014 wypadł gorzej niż 2013. Ponieważ trend spadkowy jest wyraźnie widoczny, to należy się spodziewać, że produkcja w tym roku będzie mniejsza niż w poprzednim.
Jest jednak szansa na poprawę sytuacji. Opel, który w tym roku zanotował największy spadek produkcji, już zatrudnia pracowników potrzebnych do wytwarzania nowej generacji Astry. Dzięki uruchomieniu w Gliwicach produkcji piątej odsłony popularnego kompaktu, fabrykę ma opuszczać o 30-40 proc. samochodów więcej niż dotychczas. Na polską branżę motoryzacyjną wpłyną też zmiany w poznańskiej fabryce Volkswagena, ale najważniejszym bodźcem poprawiającym wyniki będzie otwarcie nowego zakładu niemieckiej marki, który powstaje we Wrześni. Inwestycja ma być gotowa do końca 2016 roku i produkować ok. 85 000 nowych Crafterów rocznie.
(źródło: Rzeczpospolita, moto.wp.pl)
sj