Solidny kompakt - Volkswagen Golf III
Volkswagen Golf III generacji cieszy się sympatią od lat, głównie ze względu na swoją niezawodność i solidność. Od poprzednich wersji różni się bardziej zaokrągloną linią nadwozia i zmienionym kształtem reflektorów. Styliści zadbali również o wystrój i funkcjonalność wnętrza oraz deski rozdzielczej. Do ich wykończenia zastosowano przyzwoitej jakości materiały, co sprawia, że po dłuższym użytkowaniu auta nie słychać nieprzyjemnych dla ucha hałasów.
Produkcję Golfa III rozpoczęto pod koniec 1991 roku, a zakończono w 1997. W Polsce sprzedaż ruszyła w styczniu 1992 roku. W tym samym czasie Golf III został wybrany Samochodem Roku. Do wyboru mamy kilka wersji z silnikiem benzynowym: 1.4 litra o mocy 60 KM, 1.6 - 75 KM i 101 KM oraz 1.8 – 75 i 90 KM. Te jednostki charakteryzują się umiarkowanym zużyciem paliwa. Trochę gorzej wygląda sytuacja z dwulitrowymi silnikami o mocach: 116 i 150 KM. Dostarczają sporych emocji przy szybszej jeździe, ale zużycie paliwa jest już dosyć spore.
Oprócz wymienionych wersji, Golf III może poszczycić się jeszcze dwiema jednostkami sześciocylindrowymi: o pojemności 2793 cm³ i mocy 174 KM oraz o pojemności 2891 cm³ i mocy 190 KM. Niestety, obydwa te silniki nie należą do oszczędnych: w pierwszej wersji zużycie paliwa to około 12 litrów na 100 km, natomiast w drugiej - ponad 14 litrów na 100 km. Z kolei wszystkie jednostki diesla mają taką samą pojemność: 1.9 litra. Występują w wersji wolnossącej o mocy 64 KM i wersjach turbodoładowanych: TD/GTD i TDI o mocach: 75, 90 i 110 KM.
Zaletą tych silników jest trwałość, która umożliwia im bezproblemowe osiąganie przebiegów rzędu kilkuset tysięcy kilometrów. Podobnie, jak jego poprzednicy, Golf III posiada nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe. Auto nie różni się zbytnio wymiarami od wcześniejszych wersji, prezentuje za to o wiele wyższy poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego. Do najważniejszych zalet Golfa III należy zaliczyć przede wszystkim doskonałe właściwości jezdne, funkcjonalność i dobre wyciszenie wnętrza oraz przyzwoite zawieszenie.
Wśród głównych wad tego auta należy wymienić wciąż relatywnie wysoki poziom cen, a także częste kradzieże. Niestety, statystyki jasno wskazują, że ten model cieszy się ogromną popularnością wśród złodziei. Użytkownicy Golfa III narzekają też na usterki - takie, jak: nieszczelne wnętrza kierunkowskazów i reflektorów, defekty pomp paliwa, awarie wyłączników zapłonu i rozdzielaczy, niedokładnie działający wskaźnik poziomu paliwa, uszkodzenia linki sprzęgła, a w samochodach produkowanych do 1996 roku - nadmierne zużycie tarcz hamulcowych. W Golfach III generacji dość częste są też niedomagania instalacji elektrycznej.
Volkswagen dość szybko jednak reagował na wszelkiego rodzaju sygnały od użytkowników. Już w pierwszych latach produkcji wyeliminowano wiele usterek - m.in. hamulców, ogrzewania tylnej szyby, pasków klinowych i odsuwanego dachu, foteli, regulacji zewnętrznych lusterek, wskaźnika paliwa, drzwi i zamków oraz wibracje pedału sprzęgła.
Jeżeli zdecydujemy się na zakup Golfa III - powinniśmy go dokładnie zdiagnozować i przede wszystkim sprawdzić, czy były wykonywane naprawy blacharskie, a jeśli tak – czy stosowano używane części, bądź tanie zamienniki. W przeciwnym razie, nowego właściciela mogą czekać spore wydatki, zaś eksploatacja auta będzie raczej uciążliwa.
Jeżeli jednak trafimy na zadbany egzemplarz, to - mimo upływu lat - Golf III okaże się samochodem trwałym i tanim w eksploatacji. Oto ceny wybranych roczników:
’91 – przebieg 232 000 km, 90 KM, 1800 cm3, benzyna+LPG, cena 5 700 zł
’92 – przebieg 150 000 km, 44 KM, 1391 cm3, cena 5 900 zł
’93 – przebieg 209 000 km, 90 KM, 1781 cm3, cena 5 900 zł
’94 – przebieg 212 000 km, 150 KM, 2000 cm3, cena 6 000 zł
’95 – przebieg 185 000 km, 115 KM, 2000 cm3, cena 13 000 zł
’96 – przebieg 174 000 km, 90 KM, 1900 cm3 (wersja kombi), cena 11 500 zł
’97 – przebieg 200 600 km, 110 KM, 1900 cm3, cena 11 900 zł
Reasumując, VW Golf III, podobnie jak jego poprzednicy jest kompaktowym samochodem o niewielkiej liczbie wad. Auto posiada dość obszerne (jak na klasę kompakt) wnętrze – wystarczy w nim miejsca dla czterech osób i ich podręcznego bagażu. Foremny bagażnik ma pojemność 330 litrów, a dostęp do jego wnętrza jest łatwy. Sylwetka Golfa III od dawna już nie jest nowoczesna, ale samochód jest starannie wykonany i o wiele bardziej odporny na korozję, niż jego poprzednicy. Biorąc pod uwagę wady i zalety omawianego auta - nie dziwi, że nadal znajduje nabywców na rynku wtórnym i od lat cieszy się sympatią użytkowników.
AG