Solidna i bezpieczna - Toyota Avensis 1.8
[
]( http://www.motobiznes.pl/ ) Avensis to jeden z najpopularniejszych modeli w ofercie Toyoty. Prezentacja tego auta w marcu 2003 r. została przyjęta z dużym zainteresowaniem. Bowiem firma pokazała auto, które kompletnie odcięło się od swojego poprzednika - przerasta go pod każdym względem.
Również w naszym kraju Avensisów jeździ naprawdę sporo, w pewnym momencie był to nawet najchętniej kupowany samochód klasy średniej w Polsce. Obecnie dostępny jest model po tzw. liftingu. Nadwozie zmieniono w bardzo niewielkim stopniu – dano nowy zderzak, grill z większym logo, reflektory, kierunkowskazy (przeniesiono z błotników na obudowę lusterek zewnętrznych - nieco większych niż poprzednio) i... to wszystko.
Więcej nowości znajdziemy we wnętrzu. Zrezygnowano z odtwarzacza kaset magnetofonowych, wprowadzając w jego miejsce wyświetlacz, który kiedyś znajdował się w górnej części deski rozdzielczej. Nareszcie podświetlenie wszystkich przycisków ma jednolity kolor - w poprzedniej wersji miały one kolor zielony, co w zestawieniu z "bursztynowymi" zegarami wprowadzało pewną niekonsekwencję. Tym razem "bursztyn" króluje już wszędzie i całość wygląda po prostu lepiej. Po liftingu 8-głośnikowy system audio odtwarza także pliki MP3 - w momencie premiery auta było to w zasadzie najlepsze fabryczne audio w klasie średniej, dziś dalej trzyma się dzielnie. Znakomicie działa automatyczne dostosowywanie natężenia dźwięku do prędkości jazdy.
Dobrym wyborem jest silnik o pojemności 1.8-litra i mocy 129 KM. Jest elastyczny, łatwo wkręca się na obroty (cecha charakterystyczna dla całej rodziny VVT-i) i bardzo cichy - przy 100 km/h na "piątce" komfort akustyczny nie pozostawia absolutnie nic do życzenia: pomruk silnika jest w zasadzie niesłyszalny (natężeniem dźwięku przypomina pracę na biegu jałowym). Krótko mówiąc - na pierwszy plan wybija się cichuteńki szum opływającego powietrza.
W stosunku do poprzedniej wersji poprawiono charakterystykę zawieszenia. Jest bardziej sprężyste i przewidywalne na szybko pokonywanych łukach. Warte odnotowania są niskie opory toczenia uzyskane dzięki zastosowaniu łożysk oraz piast wysokiej jakości (Toyota chwaliła się tym już na początku wprowadzeniu Avensisa na rynek). Ciekawostka: przy bezwietrznej pogodzie, po rozpędzeniu się do 100 km/h na prostym i płaskim odcinku drogi z bardzo dobrą jakościowo nawierzchnią i puszczeniu auta "na luz", przejechałem dokładnie 2.1 km aż do całkowitego zatrzymania.
Avensis to solidnie zbudowane i bezpieczne auto - jako pierwsze w klasie średniej z poduszką kolanową, a do tego 5 gwiazdek w testach Euro-NCAP. Zawieszenie ma zdecydowanie komfortowe nastawy. Kolumny McPhersona z przodu i elementy wielowahaczowe z tyłu pracują cicho, auto jest sprężyste i jazda nim powoduje pewne rozluźnienie i poczucie bezpieczeństwa – jest po prostu bardzo wygodnie.
To auto dla tych, którzy cenią sobie bardzo dobrą jakość, książkową ergonomię i sprawdzone elementy mechaniczne. Ci klienci uwielbiają spokój i bezpieczeństwo, a przy okazji nie przepadają za ekstrawagancją. Spełnieniem ich życzeń może być właśnie Avensis.
Jakub Sandecki
wydanie internetowe: www.motobiznes.pl