Trwa ładowanie...
13-03-2009 17:44

Śmiertelne wypadki - często nie z powodu kolizji!

Śmiertelne wypadki - często nie z powodu kolizji!
d2joget
d2joget

Wypadki, w których samochód zjechał do rowu lub ze skarpy znajdują się na czwartym miejscu pod względem śmiertelności. Badania wykazały, że większość z tych zdarzeń nie była wynikiem kolizji*.

Nawet zupełnie pusta szosa nie jest całkowicie bezpieczna. Niedostosowanie prędkości i stylu jazdy do panujących warunków może doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i w rezultacie do niekontrolowanego zjechania z jezdni. Prowadząc samochód należy zawsze utrzymywać pełną koncentrację – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault – Wystarczy chwila nieuwagi, aby auto zmieniło tor jazdy, a pobocza nie zawsze są wystarczająco szerokie, aby kierowca zdołał taki błąd naprawić. Wtedy łatwo wpaść do rowu lub zjechać z przydrożnej skarpy.

W 2006 roku ponad 100 osób zginęło w wyniku zjechania samochodu do rowu lub ze skarpy, a rannych zostało niemal 900 osób. Badania wykazały też, że zazwyczaj tego rodzaju wypadki to niezależne zdarzenia, w których nie brali udziału inni użytkownicy dróg i nie były one wynikiem kolizji*. Większość z nich ma miejsce w weekendy, po zmroku, w czasie słabej widoczności np. podczas mgły.

d2joget

Wpadając do rowu samochód często przewraca się na bok lub na dach. Może to doprowadzić do licznych urazów u osób znajdujących się w pojeździe – zwłaszcza, jeśli nie były one zapięte pasami bezpieczeństwa. Ponadto z leżącego samochodu trudniej się wydostać nawet osobie w pełni sprawnej. Gdy wjechanie do rowu jest następstwem wypadku drogowego, kierowca i pasażerowie zostają podwójnie poszkodowani – najpierw w wyniku kolizji, a następnie w wyniku stoczenia się do rowu. W takim przypadku doznane urazy mogą być poważniejsze, a sam pojazd – bardziej uszkodzony. Nigdy nie należy więc zaniedbywać obowiązku zapinania pasów – ostrzega dyrektor Szkoły Jazdy Renault – Gdy samochód wpada do rowu i przewraca się na dach, pasy zdecydowanie zmniejszają ryzyko doznania obrażeń. Nie można lekceważyć również pogarszającej się widoczności, jakości nawierzchni drogi czy narastającego zmęczenia. Wszystkie te czynniki powinny mieć wpływ zarówno na prędkość, jak i styl jazdy – dodaje Zbigniew Weseli.

dane statystyczne Policji za rok 2006
*
SWOV (Institute For Road Safety Research)

d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj