Na początku kwietnia samorząd Wodzisławia Śląskiego podpisze umowę z biurem Mosty Katowice, które opracuje dokumentację budowy 23 km Drogi Głównej Południowej. Umowa na projekt miała być podpisana już wcześniej, jednak pierwotny wybór wykonawcy unieważniono.
Chodzi o odcinek drogi na terenie powiatu wodzisławskiego, który ma powstać kosztem ok. 900 mln zł przy wsparciu środków unijnych. Władze miasta w grudniu ub.r. ogłosiły przetarg na opracowanie w 1,5 roku kompletnej dokumentacji oraz zdobycie wszystkich opinii, uzgodnień i decyzji.
Pod koniec lutego miasto wybrało najtańszą ofertę warszawskiej firmy AECOM Consulting (za 2,98 mln zł). Potem jednak wybór unieważniono, bo wybrana oferta nie spełniała jednego z przetargowych warunków. Firma AECOM Consulting odwołała się, jednak Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie.
W tej sytuacji projekt drogi wykona kolejny oferent - firma Mosty Katowice (oferta za 4,29 mln zł). Jak przekazała PAP rzeczniczka wodzisławskiego magistratu Barbara Chrobok, władze miasta planują podpisanie z nią umowy na początku kwietnia. We wtorek trwały jeszcze uzgodnienia w tej sprawie z marszałkiem woj. śląskiego, który współuczestniczy w przedsięwzięciu.
Droga Główna Południowa to jedna z dwóch planowanych osi komunikacyjnych okręgu rybnickiego. Ma poprowadzić od skrzyżowania z drogą krajową nr 81 w Pawłowicach, poprzez Jastrzębie, Mszanę, Godów, Wodzisław Śląski i Pszów, do planowanego w Rydułtowach węzła z mającą tamtędy przebiegać regionalną drogą Racibórz-Pszczyna.
Budowę Drogi Głównej Południowej rozpoczął samorząd Jastrzębia Zdroju. Otacza ona miasto od północy, tworząc obwodnicę. W lipcu ub.r. oddano tam do użytku pierwszy z dwóch jej fragmentów - o długości 3,3 km. W sierpniu tego roku oddany ma zostać brakujący odcinek - o długości 5,2 km.
Budowę całego przebiegu Drogi Głównej Południowej na zachód od Jastrzębia - na terenie powiatu wodzisławskiego - ma koordynować samorząd Wodzisławia. Wsparcie przedsięwzięcia ze środków UE zakłada Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Lokalne samorządy od kilku lat postulują budowę tego odcinka trasy. Przez długi czas nie mogły jednak porozumieć się z marszałkiem co do przygotowania inwestycji. Ostatecznie zadanie to wziął na siebie - jako lider - Wodzisław Śląski. Uzgodniono, że połowę kosztów dokumentacji pokryje woj. śląskie, a resztę zainteresowane gminy: Wodzisław, Mszana, Godów, Pszów i Rydułtowy. Wcześniej wybrano wariant przebiegu i uzyskano decyzję środowiskową.
Projektowany odcinek ma mieć ok. 23,2 km i docelowo dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Przewidziano na nim 8 wiaduktów, 2 mosty, 7 węzłów drogowych i 4 ronda. Droga połączy Wodzisław i pozostałe gminy z autostradą A1; przetnie ją w miejscowości Skrzyszów w gminie Godów. Najbliższy węzeł A1 jest w pobliskiej Mszanie.
Odcinek ma rozpoczynać się od skrzyżowania z drogą nr 935 w Rydułtowach, a kończyć powstającym obecnie rondem na skrzyżowaniu z ul. Wodzisławską w Mszanie (gdzie zakończy się powstającą obwodnica Jastrzębia Zdroju). Dokumentacja ma umożliwić budowę w pierwszym etapie jednej jezdni z docelowymi węzłami, skrzyżowaniami, obiektami towarzyszącymi i kompletną przebudową sieci, a w drugim etapie - drugiej jezdni na brakujących fragmentach.
W dotychczasowych wersjach projektu nowego programu operacyjnego woj. śląskiego, które wymieniały tzw. projekty kluczowe do współfinansowania ze środków UE, przewidziano budowę całego odcinka Drogi Głównej Południowej na zachód od Jastrzębia. Koszt tego przedsięwzięcia oszacowano na 900 mln zł, w tym 720 mln zł z UE.
W pierwszej wersji projektu regionalnego programu operacyjnego ta ważna dla okręgu rybnickiego inwestycja znalazła się jednak na tzw. liście rezerwowej, co wywołało protesty samorządów. W późniejszej wersji projektu Programu wszystkie projekty kluczowe zostały uwzględnione, a o kolejności ich ewentualnej realizacji ma decydować stopień przygotowania.
tb/