Śląskie/ "Stare" środki UE dla połączenia dróg nr 86 i 78
Blisko 7-kilometrowa droga, która w powiecie będzińskim (Śląskie) łączy krajowe arterie nr 86 i 78, zostanie do połowy 2015 r. wyremontowana dzięki unijnym funduszom. To jeden z ostatnich w regionie projektów transportowych, który otrzyma "stare" środki UE.
Chodzi o odcinek powiatowej drogi zaczynający się przy drodze nr 86 w Kuźnicy Warężyńskiej w gminie Siewierz, a kończący skrzyżowaniem z drogą nr 78 w gminie Mierzęcice. Ma on znaczenie nie tylko lokalne. To jedna z dróg alternatywnych dla objętego systemem opłat ViaToll odcinka trasy S1 - od węzła dróg nr 1, 86 i S1 w Podwarpiu do portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.
Pierwotnie przygotowany przez starostwo będzińskie projekt modernizacji tego połączenia trafił na listę rezerwową Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO). Wszystkie projekty w ramach tego programu powinny zostać zakończone do połowy 2015 r.
Ponieważ w ostatnim czasie w śląskim RPO powstały oszczędności, województwo sondowało wśród samorządów, które przedsięwzięcia z list rezerwowych mogą być zakończone w tym czasie. Powiat będziński znalazł się wśród tych, które zadeklarowały, że zdążą. W ostatnich dniach zarząd woj. śląskiego wybrał jego przedsięwzięcie do dofinansowania.
Jak przekazał PAP we wtorek Krzysztof Kozieł z będzińskiego starostwa, dzięki unijnemu wsparciu liczące 6,8 km połączenie dróg nr 86 i 79 zyska nową nawierzchnię. W obszarach zabudowanych przewidziano nowe chodniki, a poza nimi - utwardzenie poboczy. Powstaną nowe zjazdy z przepustami i infrastruktura przystanków. Odbudowane będą rowy, zainstalowane zostanie też odwodnienie powierzchniowe.
Wartość projektu powiat będziński oszacował na 15,3 mln zł, przy unijnym dofinansowaniu 13 mln zł. Swój udział we wkładzie własnym zadeklarowały też gminy Mierzęcice i Siewierz. Przedstawiciele samorządu województwa sygnalizują, że to już jedno z ostatnich przedsięwzięć dotychczasowego RPO, które otrzymuje unijne wsparcie z tej puli.
Oszczędności w śląskim RPO na lata 2007-2013 pojawiały się w toku realizacji projektów, albo były zwalniane z innych unijnych przedsięwzięć. Tak było np. w przypadku budowy jednego z odcinków Drogowej Trasy Średnicowej - w śródmieściu Gliwic.
Po tym, jak okazało się, że w finansowaniu budowy tej arterii powstała luka, której nie było w stanie pokryć województwo, cały projekt "przeniesiono" z programu regionalnego do ogólnopolskiego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
Po uzupełnieniu częścią zwolnionych środków finansowania pozostałych powstających odcinków Trasy w Zabrzu i Gliwicach - w śląskim RPO pozostała kwota 196,7 mln zł. Wraz z dodatkowymi oszczędnościami pozwala ona na dofinansowanie kolejnych inwestycji - z list rezerwowych.
Dofinansowanie mogą dostać te projekty, które już się zakończyły oraz te, które są w toku lub przygotowaniu, ale mogą zakończyć się do czerwca 2015 r. Na początku kwietnia br. wsparcie (łącznie ok. 72 mln zł) dostało pierwszych 14 inwestycji drogowych, a pod koniec kwietnia br. do dofinansowania (łącznie ok. 55 mln zł) wybrano 10 kolejnych.
Środki dotychczasowego śląskiego RPO samorząd województwa stara się wydawać również w innych dziedzinach niż transport. W ostatnim czasie w dziale "turystyka" wybrano do dofinansowania kwotą 18,3 mln zł 20 projektów, a w dziale "rewitalizacja" kwotą blisko 25 mln zł wsparto dziewięć przedsięwzięć. Urząd marszałkowski będzie dążył do zagospodarowania wszystkich pieniędzy z dotychczasowego RPO, aby nie trzeba było ich zwracać do Brukseli.