Trwa ładowanie...
d303phw
16 listopada 2015, 19:55

Śląskie/ Sejmik przyjął program ochrony przed hałasem do 2018 r.

d303phw
d303phw

Program ochrony środowiska przed hałasem dla woj. śląskiego przyjął w poniedziałek sejmik tego regionu. Program obejmuje odcinki dróg i linii kolejowych poza aglomeracjami, gdzie przekraczane są określone poziomy natężenia ruchu, wskazując m.in. metody ograniczenia hałasu.

Dokument określa priorytety działań i zawiera m.in. konkretne zalecenia techniczne. Pierwsze takie przyjęte w regionie opracowanie dotyczyło lat 2009-2013. Obecne obejmuje kolejne pięć lat.

Zgodnie ze zmianami prawa obecny program ochrony przed hałasem dotyczy terenów poza aglomeracjami, położonych wzdłuż odcinków dróg o natężeniu ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie (ok. 8,2 tys. dziennie) i odcinków linii kolejowych o natężeniu ruchu powyżej 30 tys. pociągów rocznie.

Opracowując dokument przeanalizowano mapy akustyczne opracowane przez zarządców dróg i linii kolejowych najbardziej obciążonych ruchem i określające tereny wokół nich o największych przekroczeniach poziomów hałasu. Obecnie w województwie śląskim problem dotyczy ok. 774 km dróg oraz ok. 278 km linii kolejowych.

d303phw

Międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach nie zostało objęte programem, ponieważ z 28,8 tys. operacji lotniczych w ub. roku nie spełnia kryterium tzw. głównego portu lotniczego - powyżej 50 tys. operacji lotniczych rocznie.

Tam, gdzie najbardziej dokucza hałas, specjaliści sugerują m.in. budowę zabezpieczonych akustycznie obwodnic i dróg alternatywnych wraz z niedopuszczeniem do powstawania w ich sąsiedztwie nowych domów mieszkalnych, remonty nawierzchni istniejących dróg wraz ze stosowaniem nawierzchni redukującej hałas czy szlifowanie szyn na liniach kolejowych oraz obudowywanie tras ekranami akustycznymi czy infrastrukturą uspokajającą ruch.

W przypadku części ujętych w programie odcinków realizowane są już inwestycje, które powinny poprawić sytuację, np. dla odcinka drogi nr 1 między Siewierzem i Częstochową to budowa autostrady A1.

Koszt proponowanych w ramach programu "działań naprawczych do wykonania w celu poprawy klimatu akustycznego" to dla tras zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - 25,4 mln zł, dla zarządzanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach - 16,8 mln zł, a dla PKP PLK - 2 mln zł. W tych kwotach nie uwzględniono kosztów zadań planowanych do wykonania niezależnie od propozycji dokumentu (budowa nowych odcinków dróg czy ekranów).

Program zaleca też edukację ekologiczną. Ma ona obejmować m.in. promocję komunikacji publicznej, ekologicznego sposobu jazdy oraz zachęcać samorządy lokalne do planowania przestrzennego uwzględniającego zagrożenie hałasem.

Projekt programu przygotowała krakowska firma EKKOM. W konsultacjach publicznych nie spłynęły żadne wnioski.

d303phw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d303phw
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj