Dzięki ponad 14,4 mln zł unijnej dotacji samorząd Rybnika przebuduje w tym roku jedną z najbardziej obciążonych dróg w aglomeracji rybnickiej - ulicę Kotucza, będącą fragmentem drogi krajowej nr 78. Kierowcy muszą przygotować się na duże utrudnienia w ruchu.
W środę Urząd Miasta w Rybniku poinformował, iż miasto otrzyma unijną dotację na przebudowę ul. Kotucza na odcinku od ronda Wileńskiego do ronda Gliwickiego. Rybnicki projekt znalazł się na wysokim, piątym, miejscu listy rankingowej opublikowanej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Samorząd pozyskał środki w konkursie dla projektów przebudowy dróg krajowych w miastach na prawach powiatu, do którego wnioski składano w kwietniu ubiegłego roku.
Planowana przebudowa jednej z kluczowych ulic tego ok. 140-tysięcznego miasta to część wartego ponad 17,1 mln zł projektu, w ramach którego ponad dwa lata temu przebudowano już most nad rzeką Nacyną - dzięki unijnej dotacji miast otrzyma refundację poniesionych na ten cel kosztów, a pozostała część unijnych funduszy trafi na modernizację ulicy Kotucza, od mostu nad Nacyną do ronda Gliwickiego.
Przedstawiciele rybnickiego magistratu przyznają, że przebudowa będzie dużym wyzwaniem dla kierowców, ponieważ znacząco utrudni ruch samochodów w centrum miasta.
"Planowany do przebudowy odcinek jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem na terenie całej aglomeracji rybnickiej i jego zamknięcie z pewnością spowoduje duże utrudnienia w ruchu" - przekazała w środę asystent prezydenta miasta Agnieszka Skupień.
Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że inwestycja będzie prowadzona w tym samym czasie co inne planowane na 2017 r. zadania, takie jak budowa rybnickiego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna czy przebudowa ul. Podmiejskiej w pobliżu Elektrowni Rybnik. Samorządowcy tłumaczą, że spiętrzenie inwestycji wynika z pozyskiwania dla nich finansowania z różnych źródeł, co narzuca sztywne terminy realizacji poszczególnych projektów.
Projekt przebudowy ul. Kotucza to ostatni etap prowadzonych od ponad 10 lat działań służących przebudowie całej drogi krajowej nr 78 w granicach Rybnika. W ramach kilku projektów, realizowanych ze środków samorządu, funduszy unijnych oraz budżetu państwa, za ponad 100 mln zł kompleksowo przebudowano dotąd trasy wylotowe - ulice Wodzisławską, Gliwicką, Rybnicką oraz część odcinka centralnego (fragmenty ul. Reymonta i Kotucza). Zmodernizowano także most i dwa wiadukty, w tym 200-metrowy wiadukt w sąsiedztwie stacji kolejowej Rybnik Towarowy.
Po realizacji obecnego projektu cały rybnicki odcinek drogi krajowej nr 78 będzie miał jednolitą nośność, wymaganą dla wszystkich dróg krajowych i pozwalającą na jazdę najcięższych, 40-tonowych ciężarówek.