Trwa ładowanie...
d22e37f
17-12-2014 15:15

Śląskie/ Projekt przedłużenia tramwaju nr 15 - najwcześniej u końca 2015 r.

d22e37f
d22e37f

Projekt budowy przedłużenia tramwaju linii nr 15 w Sosnowcu może ruszyć najwcześniej pod koniec 2015 r. - uważa nowy prezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński (PO). Ma to być pierwszy zupełnie nowy odcinek sieci tramwajowej w aglomeracji katowickiej od 1982 r.

O trwających i przygotowanych inwestycjach tramwajowych w Sosnowcu Chęciński mówił podczas środowego śniadania prasowego.

Planowane przedłużenie trasy "piętnastki" w Sosnowcu - docierającej obecnie do pętli na osiedlu Zagórze - jest największym przedsięwzięciem kolejnego unijnego projektu infrastrukturalnego, który przygotowuje spółka Tramwaje Śląskie. Cały szacowany wstępnie na 775 mln zł projekt mają wesprzeć środki Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Dotychczasowy, warty ponad 850 mln zł unijny projekt modernizacji infrastruktury umożliwił Tramwajom Śląskim przeprowadzenie m.in. modernizacji ponad 60 km torowisk w sześciu miastach regionu, w tym w Sosnowcu (część prac - po rozszerzeniu projektu zakończy się w 2015 r.), zakupy 42 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów.

d22e37f

Chęciński, który przed wyborami był członkiem zarządu woj. śląskiego, był w środę pytany, kiedy - z punktu widzenia miasta - mógłby rozpocząć się projekt przedłużenia linii "piętnastki". Kreśląc harmonogram prac, przed którymi stoi m.in. urząd marszałkowski, uznał przyszłoroczny termin za "bardzo ambitny - mało realny".

"Gdzieś w urzędzie marszałkowskim pojawiają się informacje, że tego typu inwestycja mogłaby rozpocząć się w przyszłym roku. Patrząc na harmonogram prac () jest to termin bardzo mało realny" - ocenił prezydent Sosnowca.

Przypomniał, że umowę z Komisją Europejską dotyczącą Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Śląskiego na lata 2014-2020 województwo podpisze zapewne w I kw. 2015 r. Późniejsze kontrole i certyfikacje zajmą co najmniej kolejny kwartał, a zatem najpewniej dopiero w połowie roku ruszą prace nad wnioskami o unijne dofinansowanie.

"Także u końca roku mogłyby być pierwsze płatności() Jest to realne, ale byłby to bardzo ambitny plan" - skonkludował Chęciński "My jesteśmy w każdej chwili gotowi jako miasto do pomocy Tramwajom Śląskim, aby tę inwestycję przeprowadzić" - zapewnił.

d22e37f

Kluczowa praca związana z przygotowaniem i skoordynowaniem unijnego projektu leży właśnie po stronie Tramwajów Śląskich. Według dotychczasowych wstępnych sygnałów udziałem w projekcie zainteresowanych jest 8 samorządów regionu: Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Bytom, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

W Sosnowcu zaplanowano najszerzej zakrojone inwestycje. Zgodnie z październikowymi informacjami Tramwajów Śląskich spółka ma już przygotowane przedłużenie trasy "piętnastki" w tym mieście - od pętli w Zagórzu do tzw. Placu Papieskiego, równolegle do ulic Lenartowicza, Paderewskiego i Rydza-Śmigłego (ok. 3,6 km).

Od niedawna projektowany jest też dalszy przebieg tej trasy wzdłuż ul. 11 Listopada do skrzyżowania z linią nr 27 w dzielnicy Dańdówka (ok. 1,5 km).

d22e37f

Tramwaje Śląskie będą najprawdopodobniej chciały realizować to szacowane na ok. 190 mln zł przedsięwzięcie w dwóch etapach. Według wstępnych zamierzeń w jego skład - prócz budowy m.in. 10,2 km pojedynczego toru i centrów przesiadkowych w Zagórzu i Dańdówce - wszedłby też zakup ok. 10 nowych tramwajów i paru pojazdów technicznych.

Planowane przedłużenie trasy "piętnastki" byłoby pierwszym odcinkiem sieci tramwajowej w aglomeracji katowickiej od 1982 r. Wtedy to oddano dotychczasową część tej linii, od centrum miasta do pętli na Zagórzu.

Prócz tego zadania w ramach nowego projektu unijnego w Sosnowcu miałyby być modernizowane torowiska linii 21 i 26 (prace objęłyby też inne miasta Zagłębia Dąbrowskiego), a także rozbudowywany układ tramwajowo-drogowy wzdłuż ul. Piłsudskiego - od ul. Sobieskiego do trasy S86.

W dotychczasowym unijnym projekcie Tramwajów Śląskich w Sosnowcu m.in. stopniowo modernizowano odcinki torów, którymi kursuje linia nr 15 (kolejne etapy rozplanowanych do połowy 2015 r. prac obejmą całą trasę tej linii); ujęto też remont torowiska wzdłuż ul. Piłsudskiego i Sienkiewicza na odcinku od skrzyżowania z ul. 3 Maja do Ronda Gierka (roboty również potrwają do połowy 2015 r.).

d22e37f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d22e37f
Więcej tematów