Śląskie/ Od czwartku zmiany w ruchu na A1 w Gliwicach
Monika Froń-Dąbrowska z firmy Skanska poinformowała PAP, że zmiany będą obowiązywać w rejonie węzła na przecięciu budowanego odcinka G1 DTŚ i autostrady A1.
"Zmiana polegać będzie na wyłączeniu z ruchu jezdni zbiorczych autostrady A1 w obydwu kierunkach na odcinku od wiaduktu nad ul. Kujawską do przejazdów awaryjnych. Ruch zostanie skierowany na jezdnie zasadnicze autostrady A1" - podała.
Zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywały od godz. 13.30 w czwartek do jesieni br., kiedy ma zostać otwarty ten odcinek G1 DTŚ.
Drogowa Trasa Średnicowa to najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.
Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana przez śląskie samorządy. Dotychczas wydano na nią 2,8 mld zł. Bezkolizyjną, na większości odcinków trzypasmową trasą można obecnie przejechać od Katowic do granicy z Gliwicami. W ostatni weekend otwarto dwa ostatnie odcinki w Zabrzu.
Budowa DTŚ w Gliwicach trwa od 2012 r. Odcinek G1 o długości 2,8 km prowadzi od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej. Na tej części trasy zaprojektowano pięć obiektów inżynierskich: wiadukty nad torami kolejowymi i ulicami oraz węzeł drogowy nad autostradą A1. Koszt całej inwestycji to 303,7 mln zł.
Drugi gliwicki odcinek - G2 - będzie miał 5,6 km długości. Poprowadzi od ul. Kujawskiej do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Łączny koszt realizacji odcinka G2 to ok. 954,6 mln zł.
W najbliższych latach ma powstać także wschodnia część DTŚ, która poprowadzi od Katowic do Jaworzna. Magistrat tego ostatniego miasta rozstrzygnął przed kilkoma dniami przetarg na projekt tej liczącej 14 km trasy.