Śląskie/ KZK GOP: wykonawca usuwa usterki związane z działaniem ŚKUP
Wykonawca systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych usuwa usterki, które wynikły m.in. przy wdrożeniu nowych taryf dla biletów jednorazowych kasowanych przy pomocy Karty - poinformował organizator komunikacji miejskiej w konurbacji katowickiej.
Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to przedsięwzięcie największego organizatora komunikacji miejskiej w tej części woj. śląskiego - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Obok Związku w różnym zakresie w projekcie ŚKUP uczestniczą samorządy miast regionu.
Poniedziałek 11 stycznia był pierwszym dniem, w którym Karta - wydana dotąd dla ok. 23 tys. osób - zaczęła działać jako nośnik elektronicznych biletów jednorazowych w pojazdach komunikacji miejskiej jeżdżących na zlecenie KZK GOP. Już wcześniej, 2 listopada ub. roku, ŚKUP stała się też nośnikiem elektronicznych biletów okresowych.
Jak przekazała PAP w środę rzeczniczka KZK GOP Anna Koteras, mimo wdrożenia od poniedziałku taryf związanych z elektronicznymi biletami jednorazowymi, niemożliwe okazało się wcześniejsze kupno i zakodowanie na Karcie - poprzez portal ŚKUP i profil użytkownika - jednorazowego biletu na jedno lub dwa miasta (można to było zrobić dopiero w pojeździe, wybierając odpowiedni bilet w menu kasownika). W środę ok. godz. 13 ta funkcja już działała.
Nadal problemem pozostają natomiast kasowniki-czytniki kart zainstalowane w 30 niskopodłogowych tramwajach typu swing, do których tę część infrastruktury ŚKUP zakupiono poza główną częścią projektu (u tego samego producenta). Kasowniki tam nie działają, a wykonawca ŚKUP pracuje nad włączeniem ich do systemu. Zdarzają się też kłopoty z kasownikami w innych pojazdach.
Choć takie usterki praktycznie uniemożliwiają wykonanie czynności związanych z kupieniem biletu lub potwierdzeniem wcześniejszego kupna biletu (okresowego lub jednorazowego), Koteras zapewniła, że KZK GOP stosuje rozwiązania, które np. w razie kontroli nie przekładają skutków awarii na pasażerów.
Kontrolerzy dzięki swoim terminalom mają np. możliwość sprawdzenia czy na karcie pasażera, który nie mógł jej skutecznie użyć, znajduje się wcześniej wykupiony bilet lub czy są tam środki umożliwiające zakup biletu w pojeździe. Wobec sygnalizowanych przez pasażerów przypadków, że mimo wcześniejszego zasilenia konta ich Karta okazuje się pusta, przedstawiciele KZK GOP proszą o złożenie reklamacji, która pozwala wyjaśniać każdy przypadek indywidualnie.
Wydawanie kart systemu ŚKUP mieszkańcom konurbacji katowickiej rozpoczęło się z początkiem października ub. roku. Karty spersonalizowane (zdecydowana większość z dotąd rozpowszechnionych) zawierają dane osobowe - imię, nazwisko oraz zdjęcie użytkownika. Aby je uzyskać trzeba złożyć wniosek. Na tę kartę można kupować wyłącznie bilety imienne, a korzystać z niej może tylko właściciel.
Karta niespersonalizowana wydawana jest za kaucją, jednak bez żadnych dodatkowych formalności. Jest to karta na okaziciela, nie zawiera danych osobowych. Może jej używać dowolna osoba, która w danej chwili ją posiada.
Od października posiadacze kart mogli zasilać finansowo swoje konta i kupować bilety elektroniczne okresowe ważne od listopada. Podobnie jak elektroniczne bilety okresowe, tak i teraz bilety elektroniczne jednorazowe, uczyniono tańszymi niż ich papierowe odpowiedniki, które nadal pozostaną w sprzedaży (jednak z czasem mają być wycofywane).
ŚKUP zyskała też już możliwość płatności nią za parkowanie w niektórych miastach konurbacji katowickiej. Kolejną funkcjonalnością mają być płatności za usługi gminne. W grudniu przez system ŚKUP przepłynęło ok. 1,3 mln zł (to płatności za bilety okresowe i parkowanie).
Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku (obecnie mBank)
9 stycznia 2012 r. Karta miała zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Urząd marszałkowski woj. śląskiego, który zarządza środkami unijnymi m.in. na ten projekt, aneksował terminy jego zakończenia.
KZK GOP naliczył kary dla wykonawcy - łącznie ok. 19 mln zł. Część z nich została już zapłacona. Część Związek odliczył z wynagrodzenia dla wykonawcy przy rozliczaniu unijnego projektu ŚKUP przed końcem ub. roku.
Pierwotnie podawana wartość projektu to 189,6 mln zł (wdrożenie systemu i utrzymanie go przez 65 miesięcy). Dofinansowaniem z UE objęte jest samo wdrożenie systemu (ok. 149,3 mln zł). Założona kwota unijnego wsparcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 to 97,8 mln zł.