Trwa ładowanie...
d1qnp71
wiadomości
3 lipca 2015, 08:20

Śląskie/ Budowa odcinka DTŚ w Gliwicach zaawansowana w 70 proc.

d1qnp71
d1qnp71

Prace nad powstającym w śródmieściu Gliwic ostatnim, ponad pięciokilometrowym odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej, są zaawansowane w 70 proc. - poinformował gliwicki magistrat. Aktualny pozostaje termin oddania inwestycji do użytku - wiosna 2016 r.

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) poprowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Na całej tej długości powstaje 11 powiązań z istniejącym układem drogowym. Miasto na bieżąco informuje o postępach prac i związanych z nimi utrudnieniach.

d1qnp71

W czwartek gliwicki magistrat przekazał m.in., że na co dzień na placu budowy pracuje obecnie blisko 400 robotników i operatorów oraz prawie 500 różnego rodzaju maszyn i urządzeń. W miejscu, gdzie budowany odcinek trasy będzie łączył się z odcinkiem G1, powstaje most nad rzeką Kłodnicą. 500-metrowy obiekt jest prawie gotowy; do zabetonowania zostało ostatnie przęsło.

Nieco dalej przygotowywana jest budowa ronda, które połączy z trasą ulice Jagiellońską, Hutniczą i Franciszkańską. W maju udostępniono już mieszkańcom wiadukt i kładkę dla pieszych nad DTŚ między ulicami Robotniczą i Franciszkańską. Nadal trwa budowa wiaduktu i kładki w ciągu ul. Częstochowskiej. Powstały już m.in. ściany szczelinowe i fundamenty, na których oprą się te obiekty.

Po wykonaniu ścian tunelu pod ścisłym centrum miasta, zabetonowano dotąd 35 z 41 segmentów jego stropów. Tunel powstaje pod reprezentacyjną ul. Zwycięstwa; prace tam są obecnie najintensywniejsze. Powstają kanalizacja, drenaże oraz sieć hydrantowa. Dobiegają końca roboty ziemne - cały tunel jest już przekopany.

Gotowy jest natomiast wiadukt nad DTŚ w ciągu ul. Sienkiewicza. W tym rejonie powstają nasypy dojazdów, a także rondo i łącznica, która umożliwi dotarcie do DTŚ z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

d1qnp71

Zaawansowane są prace przy końcu odcinka G2 - na budowie węzła z drogą nr 88. Z końcem maja otwarto połączenie drogi nr 88 z ul. Portową, która docelowo stanie się "przedłużeniem" DTŚ w kierunku dzielnicy Łabędy. Na odcinku między drogą nr 88 a ul. Jana Śliwki przygotowywana jest podbudowa pod przyszłą jezdnię. Nad ul. Śliwki stoi już wiadukt. Trwa budowa murów oporowych i nasypów oraz nowego mostu nad Kłodnicą.

Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic.

W kolejnych latach w regionie ma powstać także tzw. wschodnia część Trasy, której jedna z planowanych odnóg ma prowadzić od Katowic do Jaworzna, a druga do Sosnowca.

d1qnp71
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1qnp71
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj