Śląskie/ 821 mln zł na inwestycje transportowe w subregionie centralnym
821 mln zł ma otrzymać skupiający 81 jednostek samorządu subregion centralny woj. śląskiego na projekty transportowe, uzupełniające dla strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Chodzi m.in. o modernizację infrastruktury tramwajowej i zakup nowego taboru.
Listę projektów, które zostaną zgłoszone do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2014-2020 zatwierdził zarząd Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego - podali w poniedziałek przedstawiciele tego stowarzyszenia.
Subregion centralny woj. śląskiego jest jednym z obszarów funkcjonalnych, dla których przewidziano wsparcie z POIiŚ. Otrzyma on ponad 821 mln zł. Sabina Bryś ze Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego zaznaczyła, że chodzi o projekty komplementarne dla strategii ZIT. Łączna pula środków, jakie subregion otrzyma na realizację ZIT, to 793 mln euro, czyli ponad 3 mld zł.
Z 821 mln zł zostaną zrealizowane projekty z obszaru zrównoważonej mobilności miejskiej i transportu miejskiego. Wśród zatwierdzonych przez zarząd Związku projektów jest np. modernizacja infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego, realizowana przez Tramwaje Śląskie. Inne przedsięwzięcia to zakup nowych autobusów podłogowych i budowa systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych w Katowicach.
Komunikacyjny Związek Komunalny GOP ma otrzymać pieniądze na system dynamicznej informacji pasażerskiej, a Jaworzno na zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą. W Gliwicach zostanie odnowiony tabor autobusowy i rozbudowany inteligentny system zarządzania ruchem. Nowoczesny tabor autobusowy i trolejbusowy zostanie zakupiony w ramach projektu realizowanego przez samorząd Tychów.
Jak zaznaczają przedstawiciele Związku, poza 821 mln zł, resort infrastruktury planuje przekazać po 2016 r. - po przeglądzie poziomu realizacji projektów z puli podstawowej - kolejne środki na projekty transportowe. Stąd zarząd Związku zaplanował już kolejne inwestycje: inteligentny system zarządzania ruchem KZK GOP oraz inwestycje tramwajowe w Gliwicach i Jaworznie.
Na realizację projektów z listy rezerwowej przeznaczone zostaną też oszczędności powstałe w trakcie realizacji projektów z listy podstawowej. Chodzi głównie o oszczędności po rozstrzygnięciu przetargów. Zarząd Związku będzie wnioskował o możliwość rozszerzenia listy rezerwowej o zakup autobusów z alternatywnymi źródłami napędu dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Świerklańcu.
Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego jest samorządnym stowarzyszeniem gmin i powiatów, powołanym w listopadzie 2013 r. Jest największym z czterech subregionów w województwie śląskim. Powierzchnia subregionu stanowi ok. 45 proc. powierzchni całego województwa, na której mieszka prawie 2,8 mln ludzi, czyli ok. 60 proc. mieszkańców województwa śląskiego.