Śląskie/ 29 projektów drogowych stara się o 588 mln zł z RPO
Łącznie 29 wniosków o wartości 3,5 mld zł złożono w drugim i planowo ostatnim naborze projektów unijnych związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich w woj. śląskim. Pula środków do podziału wynosi 588 mln zł; łączna wartość wniosków o dofinansowanie to 2,9 mld zł.
Pierwszy nabór projektów związanych z rozbudową i modernizacją dróg wojewódzkich w woj. śląskim trwał od września ub. roku do 29 stycznia br. Między dziewięć projektów (spośród dwunastu zgłoszonych) rozdzielono wówczas ponad 880 mln zł. Obecny nabór trwał od 31 października do 29 grudnia br.
W Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 znajduje się najwięcej środków spośród programów regionalnych w Polsce - 3,477 mld euro. Wynegocjowane w tym programie fundusze na rozbudowę i modernizację dróg w regionie to łącznie ok. 360 mln euro.
Dofinansowanie mogą otrzymać jedynie przedsięwzięcia zawarte na listach planów rozbudowy dróg tego typu oraz kolei w regionie. Plany te zarząd woj. śląskiego przyjął w lipcu ub. roku - jako dokumenty wdrożeniowe do przyjętej w ub. roku przez sejmik Strategii Rozwoju Systemu Transportu Woj. Śląskiego.
Ogłaszając obecny nabór urząd marszałkowski wziął pod uwagę, że lista inwestycji, które mogą stanąć do konkursu, obejmuje ponad 30 pozycji, a łączna wartość wnioskowanego dofinansowania mogłaby sięgnąć 4 mld zł. W tym kontekście wprowadził zasadę, że wnioskowane wsparcie dla jednego projektu nie może przekraczać 25 proc. alokacji konkursu, czyli kwoty ok. 147 mln zł.
W piątek biuro prasowe urzędu marszałkowskiego przypomniało, że takie rozwiązanie otwiera możliwość dofinansowania większej liczby projektów. Powinno też pomóc w uniknięciu potencjalnego zagrożenia dla realizacji tzw. wskaźników dla tego typu projektów.
Zgodnie z obowiązującymi wskaźnikami realizacji tej części śląskiego RPO, do końca 2018 r. zakończone powinny zostać projekty, które zagwarantują 25,5 km nowych dróg, a do końca 2023 r. - prawie 60 km. "W przypadku nieosiągnięcia tego celu konsekwencją może być strata 6 proc. alokacji stanowiącej rezerwę wykonania" - zaznaczyli urzędnicy marszałka.
Jednocześnie na początku grudnia br. zarząd województwa, odpowiadając na sugestie samorządowców, dopuścił możliwość etapowania projektów. Chodzi o możliwość takiego ich podziału, aby do konkursu mogły stanąć części większych przedsięwzięć, które wcześniej nie mieściły się we wprowadzonym limicie dofinansowania.
Odpowiednio zaktualizowano też Plan Rozbudowy Dróg Wojewódzkich. W przypadku budowy Drogi Głównej Południowej na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 935 w Rydułtowach do połączenia z ul. Wodzisławską i węzłem A1 w Mszanie (pierwotna wartość 900 mln zł, przy zakładanym dofinansowaniu z RPO 765 mln zł) - projekt podzielono na trzy etapy.
Dla I etapu budowy Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, który zakładał powstanie tej trasy między węzłem Lwowska w Katowicach-Szopienicach, a węzłem Jęzor na S1 w Sosnowcu (pierwotnie za 300 mln zł, przy wsparciu 255 mln zł) - dokonano podziału projektu na dwa etapy.
W przypadku II etapu budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Rybnik (projekt za 30 mln zł, przy dofinansowaniu 10 mln zł) powrócono do pierwotnego projektu i dodano jako beneficjenta miasto Żory.
Budowę Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe (297,5 mln zł przy wsparciu z RPO 252,9 mln zł) podzielono na dwa etapy, a projekt budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku od włączenia do drogi nr 45 w do granicy Rybnika (za 790 mln zł; 671,3 mln zł z RPO) ograniczono do obwodnicy Raciborza.