Trwa ładowanie...
Auto Świat
18-01-2012 16:29

Skoda Roomster vs Dacia Logan MCV: drożej nie zawsze znaczy więcej

Skoda Roomster vs Dacia Logan MCV: drożej nie zawsze znaczy więcejŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
d6y8xdh
d6y8xdh

Logan MCV i Roomster to kombivany segmentu B. Mimo to wydaje się, że więcej je dzieli, niż łączy - rumuński samochód jest większy i tańszy w obsłudze, czeski za to przekonuje solidniejszym wykonaniem, a także bogatszym wyposażeniem. Jak wypada ocena trwałości obu aut?

Wyobraźcie sobie, że macie w kieszeni 20-30 tys. zł i szukacie funkcjonalnego oraz w miarę młodego auta rodzinnego. Większość osób wskaże kompaktowe kombi - całkiem zresztą słusznie. Ale tu mogą zacząć się trudności, bowiem takie auto to marzenie wielu kierowców. Zadbane egzemplarze znikają więc z ogłoszeń w mgnieniu oka, a znalezienie czegoś ciekawego wymaga cierpliwości. Z kolei kombiaki zbudowane w oparciu o pojazdy segmentu B uchodzą za zbyt małe jak na auta rodzinne. Czy rzeczywiście?

Cóż, "zwykłe" wersje kombi aut miejskich, z rozstawem osi nieprzekraczającym 2500 mm, pod względem walorów użytkowych faktycznie nie mają szans w starciu z kompaktami. Ale jak pokazuje przykład Dacii Logan MCV i Skody Roomster, wystarczy wydłużyć płytę podłogową oraz dodać technikę popularnego "mieszczucha" i nadwozie z wysoko poprowadzoną linią dachu. Efekt to samochód tańszy od kompaktów, a znacznie lepszy, jeśli chodzi o walory użytkowe.

Ceny zakupu są naprawdę atrakcyjne. Dacia Logan MCV 1.6/87 KM z początku produkcji (2007 r.) kosztuje zaledwie 19-20 tys. zł. Na 30 tys. zł wyceniane są egzemplarze... kilkumiesięczne, które mają przed sobą jeszcze niemal 3 lata gwarancji. Skoda Roomster z benzyniakiem o porównywalnej mocy (1.4/86 KM) okazuje się droższa w zakupie, ale i tak wypada lepiej od kompaktów z tego samego rocznika. Ceny zaczynają się od 21-22 tys. zł za auta wyprodukowane w 2006 r., a 30 tys. zł powinno wystarczyć na zadbany egzemplarz z lat 2008-09.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Czas przyjrzeć się bliżej naszym bohaterom. Na pierwszy rzut oka widać, że w przypadku Skody za większe pieniądze otrzymujemy nieco mniej auta. Owszem, Roomster ma bardzo przestronną i funkcjonalną kabinę, ponadto można liczyć m.in. na wiele schowków i półeczek, mnóstwo miejsca nad głowami oraz osobno przesuwane i wyjmowane fotele drugiego rzędu, ale... Logan MCV jest jeszcze większy. Weźmy choćby kufer: rumuńskie auto zabierze na pokład od 700 do 2350 l bagażu, a Skoda - "tylko" od 450 do 1780 l.

d6y8xdh

Polecamy na Jak-Naprawić.info: Jak wymienić uszczelkę pod głowicą?

Nie może być jednak inaczej, skoro rozstaw osi Dacii wynosi 2905 mm - czyli tyle, ile w modelach klasy wyższej. Trzeba przewieźć siedem osób? Żaden problem. Wiele Loganów MCV dostępnych na rynku wtórnym wyposażono w opcjonalny trzeci rząd siedzeń. W takiej konfiguracji bagażnik ograniczony jest do minimum (198 l), ale za to podróż na dodatkowej kanapie wcale nie okazuje się katorgą - wygodnie będzie nawet dorosłym pasażerom. Wymontowanie kanapy odbywa się dość szybko i łatwo. Jest tylko jeden problem: trzeba gdzieś ją trzymać.

Opisywane auta nieźle sprawdzą się np. jako bagażówki pomagające w przeprowadzkach. Niestety, w obu przypadkach pewną przeszkodę stanowi ograniczona ładowność. Co z tego, że do dyspozycji mamy nawet 1,8 m3 przestrzeni ładunkowej w Skodzie i 2,35 m3 w Dacii, skoro maksymalnie zabierzemy z sobą odpowiednio tylko 425 i 520 kg ładunku?

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Wnętrze Dacii ma też wiele innych wad. Plastiki są tandetne i kiepsko spasowane, co według niektórych kierowców wręcz dyskwalifikuje Logana. Mocowania foteli potrafią skrzypieć nawet w kilkumiesięcznych autach. Kolejne wady to niedokładny wskaźnik poziomu paliwa i głośno piszczące pióra wycieraczek. Kokpit Roomstera wizualnie sprawia znacznie lepsze wrażenie, ale niedoróbki też się zdarzają. Przykłady: w większości egzemplarzy trzeba się liczyć z hałasującym silnikiem nawiewu i stukającą tylną półką.

d6y8xdh

Logan dość blado wypada pod względem wyposażenia standardowego (tylko jedna poduszka powietrzna), na szczęście łatwo znaleźć egzemplarze z klimatyzacją - wielu kupujących decydowało się za nią dopłacić (standard w wersjach Laureate i Arctica). Na więcej dodatków z reguły można liczyć w odmianach z dieslem 1.5 dCi pod maską. Roomstera oceniamy lepiej - w każdym znajdziemy co najmniej cztery airbagi, a egzemplarze bez klimatyzacji i pełnej "elektryki" to rzadkość.

Mieszane uczucia budzi zawieszenie Logana. Z jednej strony jest naprawdę komfortowe (projektowano je z myślą o kiepskich drogach!), a z drugiej - okazuje się źródłem denerwujących hałasów. Szybko wybijają się końcówki drążków kierowniczych i sworznie przednich wahaczy, nietrwałe są też łożyska kół. Układ jezdny Skody zestrojono sztywniej, lecz pod względem trwałości też nie prezentuje się on wzorowo - co 60-70 tys. km przód z reguły wymaga małego remontu (poza ASO zapłacimy 400-500 zł). W kategorii kosztów obsługi wygrywa Logan: nie tylko ze względu na tanie części, ale także dzięki niskim cenom w ASO - serwisy Skody są nieco droższe.

Polecamy na Jak-Naprawić.info: Jak wymienić uszczelkę pod głowicą?

Dacia Logan MCV 1.6 8V
Dacia Logan MCV pojawiła się w 2007 r., 3 lata po sedanie. Niecałe półtora roku później rumuńskie kombi poddano liftingowi (przeprojektowano przód, we wnętrzu znalazły się lepsze materiały i dokładniej spasowany kokpit). Pod maskę trafiły cztery jednostki napędowe: benzyniaki 1.4/75 KM, 1.6/84 i 87 KM (optymalny wybór), 1.6 16V/105 KM i diesel 1.5 dCi w kilku wersjach mocy (68-105 KM).

d6y8xdh

Trzeba jednak pamiętać o tym, że 1,6-litrowe silniki benzynowe miewają problemy z cewkami zapłonowymi Sagema (lepiej zastosować elementy Denso lub Beru) i sporo palą (8-9 l/100 km), a Logan z jednostką wysokoprężną - choć oszczędną (średnie spalanie rzadko przekracza 6 l/100 km) - okazuje się bardzo powolny. Poza tym musimy się liczyć z kilkoma kosztownymi usterkami (układy wtryskowy i tłokowo-korbowy). Ceny wersji 1.6 8V zaczynają się od 19 tys. zł, za diesla dCi trzeba zapłacić o 2-3 tys. zł więcej.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Największa zaleta Logana MCV to oczywiście wnętrze - standardowo mamy do dyspozycji 5 miejsc, za dopłatą można było zamówić wersję 7-osobową. Jeśli chodzi o przestronność w drugim rzędzie siedzeń, Dacia przegrywa ze Skodą, ale ma znacznie większy kufer (700-2350 l).

d6y8xdh

Wydatki eksploatacyjne:
- przegląd rozszerzony - 800 zł,
- ubezpieczenie OC (rok) - 1450 zł,
- wymiana oleju w silniku - 180 zł,
- wymiana nap. rozrządu - 1000 zł,
- wymiana sprzęgła - 800 zł.

Usterki
Odpryski lakieru, rdza Jeden z poważniejszych problemów Logana: lakiery akrylowe są bardzo miękkie i podatne na uszkodzenia. Co gorsza, odsłonięte miejsca potrafią błyskawicznie pokryć się rdzą - odpryski trzeba zawsze likwidować na bieżąco. Znamy też przypadki korozji w miejscach, w których lakier nie był uszkodzony. Na szczęście wady z reguły usuwano na gwarancji.

Polecamy na Jak-Naprawić.info: Jak wymienić uszczelkę pod głowicą?

Układ elektryczny to kolejna irytująca bolączka rumuńskiego auta. Użytkownicy skarżą się na nagminnie przepalające się żarówki w światłach mijania i kokpicie. Bardzo często posłuszeństwa odmawia włącznik świateł stopu (zamienniki od 36 zł). Układ jezdny jest bardzo komfortowy, ale niezbyt trwały. Końcówki drążków kierowniczych (zamienniki od 70 zł) i sworznie wahaczy (od 45 zł) rzadko wytrzymują 50 tys. km.

d6y8xdh

Skoda Roomster 1.4 16V
Pod względem pojemności bagażnika i wymiarów wnętrza Roomster nie ma zbyt dużych szans z Loganem MCV. Musimy jednak w tym miejscu zadać pytanie: kto tak naprawdę potrzebuje auta o gabarytach Dacii?

Oczywiście, możliwość przewiezienia siedmiu osób to ogromny atut, ale wydaje się, że Roomster i tak będzie lepszą propozycją dla kierowców, którzy podróżują z maksymalnie czterema pasażerami. Nie tylko jest lepiej wykonany i wyposażony, ale ma też kilka pomysłowych rozwiązań, których w Loganie nie znajdziemy, np. osobno przesuwane i wyjmowane fotele drugiego rzędu. Roomster wygrywa także pod względem prowadzenia - ma sztywniejsze zawieszenie i bardziej precyzyjny układ kierowniczy.

Paleta jednostek napędowych jest bogata - można podzielić ją na dwie grupy: silniki produkowane do 2010 r. (wolnossące benzyniaki oraz diesle zasilane pompowtryskiwaczami) i najnowsze (turbobenzyniaki oraz diesle CR). Na rynku wtórnym dominują godne polecenia wersje 1.4 i 1.6 16V oraz udany diesel 1.9 TDI (od 25 tys. zł). Odmiana 1.4 TDI (od 24 tys. zł) jest oszczędna, lecz ospała i potrafi "brać" olej.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Wydatki eksploatacyjne
- przegląd rozszerzony - 950 zł,
- ubezpieczenie OC (rok) - 1150 zł,
- wymiana oleju w silniku - 300 zł,
- wymiana nap. rozrządu - 1100 zł,
- wymiana sprzęgła - 1450 zł.

d6y8xdh

Polecamy na Jak-Naprawić.info: Jak wymienić uszczelkę pod głowicą?

Usterki
Typowa bolączka Roomstera to hałasujący wentylator nawiewu. Użytkownicy narzekają także na skrzypiące plastiki, a w egzemplarzach z początku produkcji zdarzały się postrzępione pasy. Ponadto: może stukać tylna półka, przepalają się żarówki, czasem też nieprzyjemnie skrzypią mocowania foteli. W wersji 1.4 16V po 40-60 tys. km może dojść do zużycia łożysk skrzyni biegów - objawy to głośna praca i terkotanie. Koszt naprawy w niezależnym warsztacie to 1,3-1,6 tys. zł.

W silnikach 1.4 i 1.6 czasem zdarzają się usterki cewek zapłonowych (zamienniki - od 150 zł/szt.). Radzimy zachować ostrożność w przypadku jednostki 1.4 TDI: wysokie zużycie oleju, ponadto w starszych autach może pojawić się luz na wale korbowym. Naprawa: 2,5-3,5 tys. zł.

Podsumowanie
Za 20-30 tys. zł zbyt wielu tak młodych i funkcjonalnych aut nie znajdziecie. Które z nich wybrać? Dacia Logan MCV jest z tej dwójki większa i tańsza, za to gorzej wykonana, natomiast Roomster - nie tak pakowny jak rumuńskie auto, ale nadrabia to praktycznością i mniejszą usterkowością.

Polecamy na Jak-Naprawić.info: Jak wymienić uszczelkę pod głowicą?

sj

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj