Trwa ładowanie...
24-01-2012 15:02

Skoda - od Tudora do Sedana

Skoda - od Tudora do SedanaŹródło: zdjęcie producenta
dx6ja5q
dx6ja5q

Komunistyczny przewrót w Czechosłowacji z początku 1948 roku postawił zakłady Skody przed wielką niewiadomą. Nowo powstały układ polityczny nie wróżył niczego dobrego.

Jak pokazał czas, w przypadku Skody najgorszy ze scenariuszy na szczęście się nie sprawdził. Obawy przed zmarginalizowaniem potrzeb fabryki, jak również powszechnie stosowanymi zmianami profilu i nazw przedsiębiorstw, zniknęły po deklaracji nowej władzy o utrzymaniu marki Skoda.

Potwierdzeniem statusu silnego producenta samochodów własnej konstrukcji, miał być nowoczesny model samochodu średniolitrażowego. W tym celu grupa konstruktorów i inżynierów, pod kierownictwem Josefa Velebneho, miała za zadanie wykorzystać jak najwięcej elementów konstrukcyjnych modelu Tudor. Przy czym musieli zminimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej

Całkowicie nowe miały być nadwozie i wnętrze pojazdu - zgodne z zagranicznymi trendami. Modne, pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w gusta odbiorców na rynkach zagranicznych. Misją nowego projektu było przede wszystkim dostarczenie gospodarce dewiz.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Inżynierski kolektyw zakładów AZNP w Mlada Boleslav sprawnie i profesjonalnie podszedł do powierzonego zadania. Po kilku miesiącach, pracownia nadwozi zapełniła się makietami w skali 1:20, nieco później okazalszymi, posiadającymi znacznie więcej szczegółów, w skali 1:5. Te ostatnie przeszły szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym. Wyniki prób zaowocowały korektami kształtów i jeszcze w roku 1949 przystąpiono do budowy modeli wzorcowych.

dx6ja5q

Pierwsze jeżdżące prototypy powstały w roku 1950 na podwoziu Tudor 1102 o niewielkim rozstawie osi. Wyróżniały się przede wszystkim skróconą tylną częścią nadwozia oraz stromo opadającą pokrywą bagażnika. Tak jak to widać na zdjęciu.

Prototypy te poprzedzały bezpośrednio model seryjny, nazwany oficjalnie Skoda 1200 oraz potocznie zwany "Sedan" - zbudowany na podwoziu o wydłużonym rozstawie osi i wprowadzony do seryjnej produkcji w połowie 1952 roku.

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj