Skoda - od Tudora do Sedana
Komunistyczny przewrót w Czechosłowacji z początku 1948 roku postawił zakłady Skody przed wielką niewiadomą. Nowo powstały układ polityczny nie wróżył niczego dobrego.
Jak pokazał czas, w przypadku Skody najgorszy ze scenariuszy na szczęście się nie sprawdził. Obawy przed zmarginalizowaniem potrzeb fabryki, jak również powszechnie stosowanymi zmianami profilu i nazw przedsiębiorstw, zniknęły po deklaracji nowej władzy o utrzymaniu marki Skoda.
Potwierdzeniem statusu silnego producenta samochodów własnej konstrukcji, miał być nowoczesny model samochodu średniolitrażowego. W tym celu grupa konstruktorów i inżynierów, pod kierownictwem Josefa Velebneho, miała za zadanie wykorzystać jak najwięcej elementów konstrukcyjnych modelu Tudor. Przy czym musieli zminimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej
Całkowicie nowe miały być nadwozie i wnętrze pojazdu - zgodne z zagranicznymi trendami. Modne, pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w gusta odbiorców na rynkach zagranicznych. Misją nowego projektu było przede wszystkim dostarczenie gospodarce dewiz.
Inżynierski kolektyw zakładów AZNP w Mlada Boleslav sprawnie i profesjonalnie podszedł do powierzonego zadania. Po kilku miesiącach, pracownia nadwozi zapełniła się makietami w skali 1:20, nieco później okazalszymi, posiadającymi znacznie więcej szczegółów, w skali 1:5. Te ostatnie przeszły szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym. Wyniki prób zaowocowały korektami kształtów i jeszcze w roku 1949 przystąpiono do budowy modeli wzorcowych.
Pierwsze jeżdżące prototypy powstały w roku 1950 na podwoziu Tudor 1102 o niewielkim rozstawie osi. Wyróżniały się przede wszystkim skróconą tylną częścią nadwozia oraz stromo opadającą pokrywą bagażnika. Tak jak to widać na zdjęciu.
Prototypy te poprzedzały bezpośrednio model seryjny, nazwany oficjalnie Skoda 1200 oraz potocznie zwany "Sedan" - zbudowany na podwoziu o wydłużonym rozstawie osi i wprowadzony do seryjnej produkcji w połowie 1952 roku.