Skoda Octavia III Combi: Parkowanie? To proste!
Z długością nadwozia 4659 mm i szerokością 1814 mm, bez lusterek, nową Skodę Octavię III Combi trudno nazwać małym samochodem. Mogłoby się wydawać, że tym sporym przecież autem niełatwo będzie manewrować. Nic bardziej mylącego. Regularne kształty nadwozia i pozycja za kierownicą sprawiają, że jest to bardzo proste. Siedząc za kierownicą mamy znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Kierowca dokładnie wie, gdzie kończy się samochód, a układ kierowniczy pracuje bardzo lekko podczas manewrowania. Pomimo to, nie czujesz się pewnie? Bez obaw. Do pomocy masz jeszcze elektronicznych asystentów, a w ogóle… kto powiedział, że to Ty musisz parkować auto?
Po premierze nowej Octavii sedan, także w wersji kombi zastosowano najnowszą wersję układu wspomagania parkowania, Automatic Parking Assistant. Układ nie tylko pomaga zaparkować równolegle do jezdni, ale także poprzecznie tyłem i pod kątem prostym. Pomaga? Właściwie, należałoby powiedzieć, że robi wszystko za nas. Odbywa się to w bardzo prosty dla użytkownika sposób: kierowca, naciskając przycisk, włącza funkcję automatycznego parkowania, przy prędkości nie większej niż 40 km/h. Włączając kierunkowskaz wybiera stronę, po której chce zaparkować. Za pomocą czujników ultradźwiękowych samochód poszukuje luki, nadającej się do zaparkowania.
System automatycznie dokonuje pomiaru luk parkingowych, określa pozycję startową i ruchy kierownicą. Proces parkowania zaczyna się, gdy zostanie znaleziona luka, nadająca się do zaparkowania auta. Wciśniemy się nawet w bardzo ciasną. Wystarczy, że z przodu i z tyłu pozostanie odstęp 30 cm. Kierowca, chcąc zaparkować, włącza wsteczny bieg, po czym musi tylko dodawać gazu i hamować. Wspomaganie parkowania steruje kierownicą, aby zaparkować po idealnej linii. Gdy Octavia będzie parkować z prędkością większą niż 7 km/h lub najeżdżać na przeszkodę, układ automatycznie hamuje.
Takie rozwiązanie znajdziemy również w modelach Yeti i Superb II. Druga generacja tej funkcji została wprowadzona w nowej Octavii i zawiera ulepszenia dotychczasowych funkcji oraz dodaje pewne, zupełnie nowe funkcje. Na przykład: wyjeżdżanie z rzędu zaparkowanych samochodów, parkowanie prostopadłe, ostrzeganie o przeszkodach wokół samochodu, graficzne zobrazowanie na wyświetlaczu nawigacji, przewidywanej trasy i możliwych kolizji z przeszkodami. O 20 cm zmniejszono też ilość miejsca, potrzebnego do zaparkowania samochodu. Teraz wystarczy już tylko 60 cm ponad długość samochodu.
Dodatkowe funkcje oferuje nowo opracowany układ czujników parkowania, Intelligent Parking Assistant, współpracujący z radiem Bolero, układem nawigacji Amundsen oraz topowym, multimedialnym zestawem Columbus. Na podstawie informacji ze specjalnych czujników odstępu, wysyła akustyczne i optyczne wskazówki na temat odstępu z przodu lub z tyłu, przy czym wskazówki te dotyczą tylko przeszkód w kierunku jazdy.
Oczywiście, kierowca może też samodzielnie wykonywać wszystkie manewry. Jak wspomnieliśmy na samym początku, ze względu na dobrą widoczność i kształt nadwozia, są one łatwe, nawet bez jakichkolwiek systemów wspomagania parkowania. W połączeniu z przednimi i tylnymi czujnikami parkowania, wykonywanie wszelkiego rodzaju manewrów na parkingach jest po prostu dziecinnie proste. Samochód dźwiękiem i obrazem ostrzega o przeszkodach i bardzo precyzyjnie informuje o dzielącej nas od nich odległości. Nawet niedoświadczony kierowca wykona z ich pomocą mistrzowskie parkowanie.
Najnowszej generacji system wspomagania parkowania, PARKING ASSISTANT 2.0 jest dostępny za dopłatą w wysokości 1250 zł.