Skoda Octavia 1.6: wybór z rozsądku
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- |Octavia nigdy nie budziła emocji. To samochód z założenia konstruowany z myślą o służeniu rodzinie. Nikogo więc nie powinno dziwić to, że największym wzięciem cieszą się oszczędne wersje wysokoprężne lub odmiany benzynowe zapewniające najlepszy kompromis pomiędzy zużyciem paliwa a osiągami. Przykład: Octavia 1.6. Jakie są jej słabe, a jakie mocne strony?
Zanim przejdziemy do opisu walorów użytkowych i kosztów eksploatacji "czeszki", warto zaznaczyć, że od początku produkcji Octavii II (debiut w 2004 r.) w ofercie były dwa silniki 1.6. Choć mają tę samą pojemność, pod względem konstrukcyjnym reprezentują dwa różne światy. Pierwszy, o mocy 102 KM, pamięta jeszcze lata 90. XX w. Wyposażony jest w 8-zaworową głowicę i jeden wałek rozrządu napędzany za pomocą paska zębatego.
Drugi, osiągający 115 KM, ma wtrysk bezpośredni (FSI) oraz 16-zaworową głowicę, w której zamontowano dwa wałki, do tego zastosowano w nim łańcuchowy napęd rozrządu. Różnice są znaczące. Także charakter obu jednostek, ich trwałość oraz wydatki eksploatacyjne okazują się odmienne.
Octavia ze słabszym silnikiem 1.6 nie należy do mistrzów oszczędzania. Owszem, poza miastem wynik poniżej 7 l/100 km łatwo osiągnąć, trzeba tylko jechać spokojnie. Natomiast w mieście radzimy przygotować się na spalanie co najmniej 8-9 l/100 km. Nowoczesny benzyniak 1.6 FSI eksploatowany w podobnych warunkach będzie bardziej ekonomiczny (trasa - niecałe 6 l/100 km, miasto - 8,0-8,5 l/100 km).
Podczas dynamicznej jazdy sytuacja się odwróci. Wynika to z charakterystyki silnika 16-zaworowego, który "rusza do boju" po przekroczeniu 3,5 tys. obr./min. Motory z głowicą 8-zaworową są bardziej "przyjazne" w dolnym zakresie obrotów, co jest szczególnie pożądane w przypadku rodzinnej Octavii. Wersja 102-konna zasługuje na uwagę jeszcze z dwóch powodów.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: http://www.auto-swiat.pl/1-25-v6-tdi-diesel-wysokiego-ryzyka
Po pierwsze, jest zasilana benzyną 95-oktanową, (do motoru FSI zaleca się paliwo 98-oktanowe, choć Skoda nie zabrania eksploatacji na "95"). Po drugie, dobrze znosi instalację LPG, co dla osób preferujących ten sposób zasilania będzie niepodważalną zaletą. Dynamika? W obu przypadkach nie powala na kolana, ale bardziej efektywna okazuje się Octavia z silnikiem 1.6 FSI, zarówno pod względem przyspieszenia 0-100 km/h (o sekundę lepsze), jak i elastyczności, a także prędkości maksymalnej.
Jeśli chodzi o trwałość i koszty serwisu, nieco korzystniej wypada silnik 1.6/102 KM. To jednostka, która rzadko cierpi na poważne i drogie w naprawie awarie, a jeśli nawet coś się zepsuje, zarówno diagnostyka, jak i usunięcie problemu nie będą ani skomplikowane, ani kosztowne. Silnik 1.6 FSI/115 KM jest bardziej zaawansowany technicznie i w razie poważnych usterek może narazić na duże koszty właściciela samochodu.
Do tej pory wystąpiła jedna taka usterka. Związana jest z wypalaniem się gniazd zaworowych i zbieraniem nagaru na zaworach (typowa przypadłość silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim sprzed kilku lat). Częstą awarią jednostki FSI są także uszkodzenia zaworu EGR.
Zarówno nadwozie, jak i wnętrze Octavii nie są może stylistyczną rewelacją, ale wyglądają dość ładnie i mają w sobie coś, co budzi zaufanie. Octavia II generacji, szczególnie na tle swojej poprzedniczki, stała się autem bardziej dojrzałym. Dzięki zwiększonemu o 66 cm rozstawowi osi przede wszystkim zagwarantowano więcej miejsca na nogi z tyłu (pięta achillesowa Octavii I). Jest także więcej przestrzeni nad głowami i szersze wnętrze. Pojemniejsze są bagażniki - kufer liftbacka pomieści 585/1455 l, natomiast kombi aż 605/1655 l.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: http://www.auto-swiat.pl/1-25-v6-tdi-diesel-wysokiego-ryzyka
Całkiem niezły okazuje się również komfort podróżowania - zadowalająca wygoda foteli, a także ich odporność na zużycie. Owszem, jakość plastików i ich montaż w niektórych wypadkach pozostawiają trochę do życzenia, ale wnętrze zostało nieźle wyciszone i przyzwoicie wyposażone. W każdym egzemplarzu można liczyć na: cztery poduszki powietrzne, "elektrykę" szyb przednich i lusterek, centralny zamek oraz regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach i fotela kierowcy na wysokość. Począwszy od wersji Ambiente, wszystkie Octavie mają klimatyzację, a od 2005 r. standardem są czujniki parkowania z przodu.
TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW
Octavia II generacji charakteryzuje się zadowalającą trwałością, choć auto w kilkuletniej historii zaliczyło drobne wpadki jakościowe (model produkowany do dziś pod nazwą Tour). Dość często zdarza się niedrożność spryskiwaczy, które zatykane są zanieczyszczeniami (brak sita zabezpieczającego).
Odnotowaliśmy także przypadki zaparowania reflektorów. Najczęstszy problem wnętrza to nietrwała powłoka lakiernicza (łuszczenie) na klamkach drzwi, lewarku zmiany biegów oraz przyciskach otwierania szyb. Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją, ale brązowy nalot szybko pojawia się na elementach osprzętu silnika oraz w układzie wydechowym. Zdarzają się kłopoty z "elektryką", która jest wrażliwa na wilgoć.
Silnik 1.6 8V z przebiegiem w granicach zdrowego rozsądku rzadko cierpi na poważne awarie, natomiast motory FSI (głównie z początku produkcji) borykają się z wypalaniem gniazd zaworowych i osadzaniem się nagaru oraz usterkami zaworu EGR.
PODSUMOWANIE
Octavia 1.6 z początku produkcji kosztuje nieco ponad 20 tys. zł. To rozsądne pieniądze jak na funkcjonalne i praktyczne 7-letnie auto o przystępnych kosztach serwisowania, pod warunkiem że nie trafimy na egzemplarz z motorem FSI, w którym trzeba regenerować głowicę i wymieniać zawory.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: http://www.auto-swiat.pl/1-25-v6-tdi-diesel-wysokiego-ryzyka
lop/