Trwa ładowanie...
29-12-2015 16:22

Skoda obchodzi 120-lecie istnienia

Skoda obchodzi 120-lecie istnieniaŹródło: zdjęcie producenta
d1l7nml
d1l7nml

W grudniu mija 120 lat od powstania Skody. Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyli spółkę, która po dziś dzień wyprodukowała ponad 17 milionów samochodów.

Historia marki rozpoczyna się w grudniu 1895 roku, gdy mechanik rowerowy Vaclav Laurin i biznesmen Vaclav Klement zakładają firmę Laurin & Klement (L&K), będącą z początku skromnym warsztatem rowerowym. Szybko rozwinął się on jednak w uznanego producenta rowerów. Produkowane pod marką Slavia, stały się hitem zarówno rynku krajowego, jak i eksportowego. Firma nie ustawała w rozwoju: już cztery lata później zaprezentowała swój pierwszy motocykl.

W roku 1905 nastąpił przełomowy moment: rozpoczęła się produkcja Voiturette A, a L&K stał się producentem samochodów. Pierwszy czterokołowy pojazd marki miał dwucylindrowy silnik o mocy 7 KM, co pozwalało na osiągnięcie 40 km/h. Pierwsza wojna światowa oraz kryzys lat 20. ograniczyły rozwój firmy. Dla wzmocnienia rynkowej pozycji w 1925 roku L&K połączył się z zakładami Skoda z Pilzna, wówczas największym producentem samochodów w Czechosłowacji. Po połączeniu sił ze Skodą z fabryki w Mlada Boleslav znów mogły wyjeżdżać samochody.

Lata 30. przyniosły legendarne modele Skody. Pierwszym „samochodem dla ludu”, przystępnym cenowo dla czechosłowackich mas, była 420 Popular. Po niej przyszły na świat kolejne motoryzacyjne kamienie milowe, takie jak sześciocylindrowa 640 Superb. Druga wojna światowa zadała kres planom dalszego rozwoju. Po wojnie przedsiębiorstwo zostało znacjonalizowane. Nawet w trudnych warunkach socjalistycznej, centralnie planowanej gospodarki, Skoda jako zakłady państwowe stworzyła około czterdzieści modeli samochodów. Wśród nich pojawiły się tak lubiane i popularne modele jak 1101 „Tudor”, 440 „Spartak” i kabriolet Felicia. Kolejny przełom nastąpił w 1964 roku za sprawą 1000 MB, która była pierwszym modelem marki z nadwoziem samonośnym i z napędem na tylną oś poprzez silnik zamontowany z tyłu – jako pierwszy w przemyśle z blokiem odlanym z aluminium.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W 1987 roku kolejnym hitem stał się przednionapędowy kompakt Favorit, zaprojektowany przez studio stylistyczne Bertone we Włoszech, co samo w sobie było rewolucją wśród krajów z Bloku Wschodniego. Dwa lata później socjalistyczny ustrój gospodarczy upadł. Po Aksamitnej Rewolucji w 1989 roku Skoda potrzebowała silnego, strategicznego partnera. Włączenie do Grupy Volkswagen w 1991 było decydującym krokiem ku jednej z najbardziej udanych przemian w przemyśle motoryzacyjnym ostatnich dekad.

d1l7nml

Między rokiem 1991 a 2014 produkcja czeskiej marki wzrosła sześciokrotnie. W zeszłym roku po raz pierwszy przekroczyła próg miliona samochodów, wyprodukowanych w jednym roku kalendarzowym. Dziś Skoda oferuje niemal czterdzieści wersji modelowych swoich samochodów. Równolegle z ekspansją w zakresie produkowanych modeli, modernizacji i rozbudowie poddano zakłady produkcyjne. Prócz trzech fabryk w Czechach, samochody zjeżdżają także z linii produkcyjnych zlokalizowanych w innych krajach, między innymi Rosji, Chinach i Indiach. Rozwój w kolejnych latach ma być oparty na wprowadzaniu nowych modeli, przede wszystkim reprezentujących segment SUV.

ll

d1l7nml
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1l7nml
Więcej tematów