Skoda Favorit: popularna Czeszka miała być również coupe
Skoda Favorit była swego czasu bardzo popularnym samochodem w Polsce, głównie z uwagi na względnie dużą niezawodność oraz niską cenę zakupu. Mało kto wie, że model ten mógł się doczekać wariantu coupe, jednak projekt zakończył się na prototypie.
Program rozwojowy "Faworytki", czyli pierwszego seryjnego, przednionapędowego modelu samochodu z Mladej Boleslavi – jak na trudne realia połowy lat 80. w bloku RWPG – rysował się imponująco. Czas realizacji (od zatwierdzenia projektu do uruchomienia produkcji seryjnej) przewidziano na 2,5 roku. W przypadku produkowanego w latach 1964-1969 modelu MB zajęło to aż 8 lat.
O opracowaniu łącznie pięciu wariantów nadwoziowych Favorit - hatchbacka, sedana, kombi, coupe oraz odmiany użytkowej – prowadzono rozmowy m.in. z ośrodkami Ital Design, Chausson, Pininfarina oraz Stile Italia Nuccio Bertone. Ostatecznie porozumienie osiągnięto z ostatnią z wymienionych, parafując umowę o współpracy w dniu 1 czerwca 1983 r. W grudniu tego samego roku, do Mladej Boleslavi dostarczono pierwszą makietę wariantu podstawowego (pięciodrzwiowy hatchback) w skali rzeczywistej, a dokładnie rok później – pierwszą kompletną karoserię przyszłego modelu Favorit.
W 1986 r. wraz z prototypem odmiany z klasycznym nadwoziem typu sedan (S782), przygotowano interesującą makietę najbardziej prestiżowego przedstawiciela przyszłego gamy modelowej. Trzydrzwiowa odmiana coupe (S783), krótsza i niższa od hatchbacka, miała zastąpić w programie produkcyjnym marki model Garde/Rapid, wytwarzany od 1981 r. Odważnie stylizowany wariant wyróżniał się wyraźnie podkreśloną formą klina nadwozia w rzucie bocznym i wydatną, dzieloną powierzchnią przeszklenia drzwi. Projekt autorstwa Bertone kontynuowano w Kvasinach przygotowaniem nadwozia (1986), a następnie pełnosprawnego prototypu, ukończonego w kwietniu 1987. W stosunku do dostarczonej z Włoch makiety, koncept pozbawiony był szerokich listew bocznych, lakierowanych dolnych części zderzaków, w zamian wyróżniając się autorskim zabiegiem przykrycia środkowych słupków taflami bocznych szyb. Kolejnymi stylistycznymi smaczkami projektu były klamki ukryte we wgłębieniach karoserii, drzwi pozbawione górnych ram i pokrywa bagażnika z podwyższoną
krawędzią załadunku, utrzymana przewrotnie w stylistyce znanej z wykonania seryjnego S781. Beżowe coupe, wraz z innymi prototypami nowej rodziny pojazdów, przedstawiono wybranym gościom, w tym samemu Nuccio Bertone, podczas prezentacji zorganizowanej w maju 1987 r. na stadionie hokejowym w Mladej Boleslavi.
Niestety, po chłodnej ocenie priorytetów (i wstępnym odroczeniu startu montażu w Kvasinach na sezon 1993) odmiana coupe jako pierwsza została skreślona z przyszłego programu produkcyjnego. Nad jej losem zaważyła głównie liczba elementów nadwozia zupełnie odmiennych od wariantu podstawowego, wymagających przygotowania zupełnie nowego zestawu tłoczników. W większości dedykowanych części wymagało wnętrze pojazdu, a poprzez znacznie niższe poprowadzenie linii dachu coupe z modelu bazowego wykorzystać nie dało się nawet szyb czołowej i tylnej. Ostatecznie los coupe podzielił także sedan. Oprócz modelu podstawowego rynki wewnętrzny i eksportowe oczekiwały najbardziej wariantów kombi oraz użytkowego - i te wdrożono do produkcji na początku lat 90.
Dokonana w 1991 r. fuzja Skody z Volkswagenem sprawiła, że dalsze prace rozwojowe nad modelem biegły już pod okiem nowego partnera strategicznego. Zmaterializowały się w 1994 r. w postaci modelu Felicia. Jedyny powstały egzemplarz Favorit Coupe przetrwał do dnia dzisiejszego i znajduje się w muzeum marki.
Źródło: Skoda
ll