SKODA Favorit
Lata produkcji | 1988 - 1995 |
Dostępne wersje nadwoziowe | hatchback |
Silniki | 1.3 (57KM), 1.3 (54KM), 1.3 (54KM), 1.3 (58KM), 1.3 (68KM), 1.3 (63KM) |
Skrzynie biegów | manualna |
Rozstaw osi (mm) | 2450 |
Długość (mm) | 3815-3855 |
Szerokość (mm) | 1620 |
Wysokość (mm) | 1415 |
Marka | |
Generacje |
Škoda Favorit (typ 781), to samochód osobowy zaliczany do segmentu C. Zadebiutował w 1988 roku, jako następca modelu Skoda 105/120. Model ten był produkowany także w Polsce. Występował, w przeciwieństwie do poprzednika, jako 5-drzwiowy hatchback. Nie stworzono odmiany sedan. Prace nad opracowaniem tego modelu trwały od 1982 roku. Choć Skoda rozmawiała na temat stylistyki z kilkoma włoskimi biurami projektowymi, to ostatecznie za wygląd Favorit odpowiada znane i cenione studio Bertone, które pracowało dla takich marek jak Lamborghini czy Ferrari. Pierwszy prototyp był gotów już po pół roku prac, na początku 1984 roku. Dokładnie 1 lipca 1987 roku rozpoczęła się produkcja serii testowej, a premiera odbyła się na wrześniowych targach w Brnie. Produkcja seryjna ruszyła w 1988 roku. Pod maską montowano silniki benzynowe o pojemności: 1289 cm3 w kilku wariantach. Jedno z większych wydarzeń w historii Skody miało miejsce 16 kwietnia 1991 roku, kiedy Škoda dołączyła do grupy Volkswagena. Planowano już produkcję
następcy, czyli modelu Felicja, ale zdecydowano się na modernizację i wprowadzono model 135 Le/LSe, który miał elektrycznie sterowany gaźnik Pierburg Ecotronic oraz katalizator. W 1993 roku Volkswagen zmodernizował także stosowane silniki. Pojawił się jednopunktowy wtrysk Bosch (miały w nazwie wyróżnik w postaci litery "i"). Powstały też dwie nowe wersje nadwoziowe: kombi (Forman) oraz pickup (Škoda Pick-up). W całym okresie produkcji z fabryki wyjechało 783 167 egzemplarzy. W 1994 roku zaprezentowano następcę, model Skoda Felicia. Warto nadmienić, że nazwa Favorit odnosi się do historycznego modelu Skody produkowanego od 1939 do 1941 roku.