Trwa ładowanie...
12-01-2009 14:54

Skoda Fabia – pierwsza jazda

Skoda Fabia – pierwsza jazda
d4mbkp4
d4mbkp4

Mimo że oficjalny debiut nowego modelu zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie, żurnaliści kilku europejskich krajów już mieli możliwość bliższego poznania następcy tego popularnego także w Polsce modelu. Warto przypomnieć, że w 2006 roku Fabia była najchętniej kupowanym samochodem w naszym kraju, a wyższość czeskiego auta musiały uznać nawet firmy, które produkują swoje modele nad Wisłą.

Szefostwo Skody wierzy, że nowa Fabia zdoła przynajmniej powtórzyć światowy sukces swojej poprzedniczki, czyli zdobyć ponad 1,5 miliona klientów.
Pierwsza generacja tego modelu debiutowała w 1999 r., a do jej najważniejszych atutów należała przystępna cena i dobra jakość wykonania. Nowa Fabia ma kontynuować te tradycje.
Jako pierwsza została zaprezentowana Fabia w wersji hatchback. Jesienią ofertę uzupełni kombi, natomiast definitywnie zrezygnowano z sedana. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/fabia20071-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Jednocześnie przedstawiciele firmy poinformowali o zaprzestaniu produkcji dotychczasowego modelu Fabii, który będzie można kupować do wyczerpania zapasów w salonach.

Prace nad karoserią nowej Fabii rozpoczęły się w 2002 roku. Przy okazji wzmocniono strukturę nadwozia i powiększono strefy zgniotu.
Przód auta jest wierną kopią Roomstera, ale całe nadwozie Fabii posiada teraz bardziej odważny design. Poprzedni model charakteryzował się bowiem spokojniejszą, bardziej klasyczna sylwetką. Po bokach nadal dominują płaskie elementy, a tył ze „schodkiem” na pokrywie bagażnika, został wzbogacony o duże lampy zespolone.
Również wnętrze zyskało nowego blasku - kokpit niemal identyczny jak w Roomsterze, jest nie tylko ergonomiczny, ale także starannie wykonany.
W swojej klasie Skoda Fabia jest autem oferującym największą ilość miejsca na nogi (3,3 cm więcej niż w poprzednim modelu) i nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. Auto urosło o 4,7 cm, dzięki temu przestrzeń nad głowami podróżnych powiększyła się odpowiednio o 1,2 cm (z przodu) i 4,2 cm (z tyłu).
Do 300 l powiększono także bagażnik, co oznacza 40 l więcej niż w modelu pierwszej generacji. Po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1163 l.

d4mbkp4

*Silniki * | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/fabia20072-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |

W nowej Skodzie dostępnych będzie siedem jednostek napędowych – cztery benzynowe i trzy diesle. Silniki te znane są już m.in. z Roomstera, a do wyboru są benzynowe jednostki: 1,2 l/60 lub 70 KM, 1,4 l/86 KM i 1,6 l/105 KM oraz diesle: 1,4 l/70 lub 80 KM i 1,9 l/105 KM.

Wrażenia z jazdy

Wsiadając do nowej Fabii nie sposób nie zwrócić uwagi na dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Lepsze jest także trzymanie na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za to szeroki zakres regulacji, który umożliwia wybór właściwej pozycji za kierownicą.
Podczas jazd testowych, mieliśmy okazję przejażdżki dwoma wersjami benzynowymi i 80-konnym dieslem.
Pierwsze wrażenia s takie, że Fabia z silnikiem 1.4 wydaje się nieco „ospała” - jednostka napędowa z opóźnieniem reaguje na pedał gazu i po prostu wydaje się zbyt słaba do tego auta, zwłaszcza, kiedy w kabinie podróżują więcej niż dwie osoby.
Lepsze wrażenie robi diesel, mimo, że wg. danych producenta ma prawie o sekundę gorsze przyspieszenie. Wpływa na to ma z pewnością wyższy moment obrotowy (195 Nm/2200 obr/min) i lepiej zestopniowana skrzynia biegów. Z tym silnikiem auto także nie przejawia sportowych ambicji, ale za to nieźle radzi sobie zarówno podczas wyprzedzania, jak i w czasie podjazdów na wzniesienie, a do tego przy spokojnej jeździe potrafi spalić niespełna 5 l oleju napędowego na każde 100 km.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/fabia20073-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Wadą jest natomiast głośna praca trzycylindrowej jednostki, która okazuje się bardziej hałaśliwa od najmocniejszego diesla 1.9.
Jeżeli chodzi o zwieszenie, to Fabia stanowi dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Najmniejsza Skoda bardzo sprawnie radzi sobie z nierównościami na drodze, mimo, że zawieszenie nie jest tak sztywne jak w przypadku innych przedstawicieli koncernu Volkswagena. Kierowca Fabii może liczyć na stabilną jazdę i nie musi stresować sie nadmiernymi przechyłami nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

d4mbkp4

Najnowszy model Skody trafi na polski rynek pod koniec kwietnia. W standardowym wyposażeniu znajdzie się m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy. Jako opcję przewidziano kurtyny powietrzne, elektronicznie sterowaną klimatyzację Climatronic, sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów typu Tiptronic, instalację telefonu GSM z łączem Bluetooth oraz radioodtwarzacz CD.
Według opinii przedstawicieli Skody Auto Polska, ceny nowej Fabii nie powinny być dużo wyższe od poprzedniego modelu.

Podsumowanie

Segment A stanowi aż 30 proc. ogólnej sprzedaży samochodów osobowych w Europie. Fabia będzie musiała stawić czoła takim rywalom jak Toyota Yaris, Fiat Panda czy Suzuki Swift. Skoda posiada jednak mocne atuty w postaci atrakcyjnego wyglądu, solidnego wykonania i nowoczesnych silników. Jak udowodniła pierwsza generacja tego modelu, niebagatelne znaczenie ma także zaufanie klientów, których dotąd było już ponad 1,5 mln.

Typ silnika Turbodiesel
Ilość cylindrów/zaworów 3/12
Pojemność skokowa (cm3) 1422
Moc maksymalna (KM) przy obr/min 80/4000
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min 195/2200
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) 13,2
Prędkość maksymalna (km/h) 172
Zużycie paliwa – średnie (l/100 km) 4,6
Długość x szerokość x wysokość (cm) 399,2x164,2x149,8
Pojemność bagażnika (l) 300/1163

Autor: Tomasz Szmandra

d4mbkp4

|

|
| --- |

d4mbkp4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4mbkp4
Więcej tematów