Trwa ładowanie...
d3w07g0
21-10-2014 12:12

Skoda Citigo z instalacją LPG: tania jazda „maluchem”

d3w07g0
d3w07g0

Takie małe, nowe auto i z gazem? A dlaczego nie? Swego czasu wstawiano LPG do Fiatów Seicento. Zalicząjącą się do tego samego segmentu A Skodę Citigo z instalacją gazową mieliśmy okazję przetestować.

Sprawdzany egzemplarz to 5-drzwiowa odmiana Elegance z silnikiem 1,0 (75 KM), włoską instalacją Landi Renzo typu Omegas i polskim zbiornikiem Stako. Za instalację autoryzowane stacje obsługi Skody biorą 3 760 zł (3 650 zł w przypadku słabszego, 60-konnego silnika 1,0). Podobna instalacja na wolnym rynku kosztuje mniej, przeważnie w granicach 2 300 - 2 800 zł. Za tyle założyłby sekwencję do trzy-, czterocylindrowego motoru Marek Janiszewski z Auto Gaz Serwis w Ostródzie, którego poprosiliśmy o krótką ocenę. - Montaż pod komorą silnika jest staranny. Siateczki i osłony na przewodach robią dobre wrażenie, takich rzeczy niezależny serwis LPG z reguły nie może nawet dostać - powiedział.

(fot. materiały prasowe)
Źródło: (fot. materiały prasowe)

Importer zastrzega, że montaż zasilania gazem poza siecią ASO powoduje ograniczenie gwarancji. W przypadku domniemania, że przyczyną usterki może być instalacja zamontowana poza ASO Skody, roszczenie gwarancyjne zostaje odrzucone. Współpraca Landi Renzo z polskim importerem Skody trwa osiem lat. Konkretne typy instalacji wybrano na podstawie konkursu ofert, przeprowadzonego w 2006 r. Wcześniej każdy dealer montował instalacje LPG według własnego uznania. - Ich wielorakość powodowała problemy z obsługą samochodu na gaz w całym kraju. Obecnie klient ma do dyspozycji 90 serwisów, które potrafią montować i obsługiwać samochody z instalacją LPG założoną zgodnie z programem - wyjaśnia Katarzyna Misztal ze Skody. Możliwość zarobku dla niezależnych gazowników pojawia się po upływie 2-letniej gwarancji na całe auto z LPG. Podobnie dzieje się z przeglądami auta - najpierw serwisy autoryzowane a potem niezależne, bo już nie grozi utrata gwarancji.
Można obawiać się, że urządzenia związane z gazem mocno ograniczą funkcjonalność autka mającego niewiele ponad 3,5 m długości. Okazuje się jednak, że są one bezpodstawne - zbiornik Stako ma wymiary 600x182x200 mm i został umiejscowiony na samym dole bagażnika, tam, gdzie może znajdować się opcjonalne koło zapasowe. Seryjnie każde Citigo ma zestaw naprawczy do opon. Takowy znalazł się również w testowanym egzemplarzu - leżał na dnie bagażnika, czyli na półce przykrywającej zbiornik LPG i wiele miejsca nie zabierał. Pojemność kufra Skoda określa na 251 l, ale bez koła zapasowego, czyli wliczając wnękę zajętą w testowym aucie przez zbiornik na autogaz. Wlew znajduje się na dole tylnego zderzaka. Z pewnością lepszy dostęp byłby wtedy, gdyby znajdował się wyżej, np. na tylnym błotniku.

d3w07g0
(fot. materiały prasowe)
Źródło: (fot. materiały prasowe)

Litrowa jednostka mocno drży na biegu jałowym, niezależnie od tego, na jakim paliwie pracuje. Na szczęście wibracje tylko minimalnie przenoszą się do kabiny. Już po 2-3 km od ruszenia (przy temperaturze powietrza ok. 20 st. C) motor przechodzi z benzyny na gaz płynnie, wręcz niezauważalnie. Przełącznik benzyna/gaz jest z lewej strony deski rozdzielczej, nad obrotowym włącznikiem świateł. To dobre miejsce - w trakcie jazdy kierowca nie musi głęboko schylać głowy aby skontrolować, ile ma propanu-butanu. Gorzej, że diodowy wskaźnik LPG nie może służyć za wzór precyzji. Przykładowo na 50-kilometrowej trasie najpierw zgasła jedna dioda, potem druga, następnie ta druga momentami się zapalała, a na koniec krótkiej podróży nie świeciły się już trzy diody. Następnego ranka brakowało na wskaźniku tylko... jednej lampki.

(fot. materiały prasowe)
Źródło: (fot. materiały prasowe)

Pokładowy komputer pokazuje niewzruszenie zasięg na benzynie i nic tu po nim. Jego wskazania to również jedna z funkcji opcjonalnego urządzenia Move&Fun, charakterystycznie wystającego nad środkiem kokpitu. Urządzenie zawiera m.in. nawigację satelitarną i kosztuje 1 500 zł - 1 370 zł plus 130 zł za przygotowanie pod nawigację. Na benzynie realne spalanie wahało się między 5,2 a 5,6 l. Na gazie nieznacznie przekraczało 6 l/100 km, co przy użytecznej pojemności zbiornika 33,6 l oznacza ponad 500-kilometrowy zasięg na gazie.

d3w07g0

Od auta z segmentu A ciężko oczekiwać przestronności z tyłu i dużego bagażnika. Dwie osoby z przodu mieszczą się bez trudu, widoczności z kabiny trudno cokolwiek zarzucić a kierownica w Citigo jest skórzana i dobrze leży w dłoniach. 75-konna jednostka zapewnia odpowiednią dynamikę w mieście i akceptowalną na trasie zaś różnice między benzyną a gazem są niewyczuwalne. Proste zawieszenie - kolumny z przodu, belka skrętna z tyłu - nieźle utrzymuje kierunek na wprost, ale trzeba przywyknąć do „kucania” nadwozia po nagłym skręcie kierownicą, np. przy omijaniu przeszkody.

Źródło: Jacek Dobkowski/AutoGaz Journal

ll/moto.wp.pl

d3w07g0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3w07g0
Więcej tematów