Skoda Ahoj! - zapomniana przygoda
Okazuje się, że Skoda, to nie tylko Fabia, Octavia i Roomster. Czesi prócz znanych konceptów mają w zanadrzu całkiem interesujący niewielki koncept.
Od wielu lat inżynierowie Skody tworzą dziesiątki ciekawych prototypów. Niektóre z nich są podstawą do rozpoczęcia produkcji seryjnej, inne nie. O ile konstrukcje poprzedzające bezpośrednio modele seryjne takie jak Popular, 440, 1000MB, 105-130 czy Favorit, są powszechnie znane, o tyle informacje na temat Skody Ahoj! nie zostały szeroko rozpowszechnione.
Projekt Skoda Ahoj! powstał w latach 2001-2002 pod kierownictwem ówczesnego głównego projektanta marki, Thomasa Ingenlatha. Nadwozie wsparto na płycie podłogowej Fabii pierwszej generacji. Z założenia Skoda Ahoj! miała być pojazdem dla młodych ludzi, idealnym towarzyszem spędzania wolnego czasu. Rozważano odmianę typowo miejską i "off-roadową", która świetnie miała radzić sobie również podczas terenowej jazdy po bezdrożach.
Wiele rozwiązań, które zastosowano w projekcie może zaskoczyć i dziś - modularna tablica przyrządów mieszcząca w sobie niemałą ilość sprzętu turystycznego, sposoby dostępu do przestrzeni bagażowej i możliwości jej kształtowania, czy wreszcie wymienne całe panele nadwozia, umożliwiające łatwą i tanią budowę wersji pochodnych.
Błękitną makietę pojazdu zaprezentowano publicznie w kilku miejscach, w sezonie 2002. Do dziś zachowano sporo dokumentów związanych z projektem Ahoj!
lop