Silniki wysokoprężne Mazdy zdobywają świat
Docenione w Europie silniki diesla z linii Skyactiv-D Mazdy zdobyły broniącą się przed olejem napędowym Japonię. Producent zapowiada rychły podbój Ameryki.
W Japonii motory wysokoprężne nie są zbyt popularne. Napędzają one zaledwie 0,4 proc. rynku samochodów osobowych. Pomimo to aż 80 proc. Mazd CX-5 sprzedanych dotychczas w Japonii kryje pod maską silnik diesla Skyactiv-D o pojemności 2,2 l.
Bardzo niski stopień sprężania 14:1 poprawia spalanie paliwa oraz wydajność. Układ Skyactiv-D jest jedynym silnikiem diesla, który bez końcowego oczyszczania spalin spełnia wymogi normy Euro 6, jeszcze na długo przed wejściem jej w życie we wrześniu 2014 r.
Dwustopniowe turbodoładowanie silnika podnosi moment obrotowy i przyspiesza reakcję na polecenia kierowcy, nawet gdy wskazówka przekracza 5 000 obr./min. W przypadku Mazdy6 średni apetyt na paliwo wynosi 3,9 l/100 km, zaś CX-5 - 4,6 l/100 km. Dzięki takim wynikom linia staje się mocną alternatywą dla samochodów hybrydowych.
Technologia obecnie szykuje się do wejścia na rynek północnoamerykański, na którym (podobnie jak w Japonii) jednostki wysokoprężne mają niski udział, oscylujący wokół 3 proc. Mazda6, która pojawi się w tym regionie w drugiej połowie 2013 r. będzie pierwszą osobówką napędzaną silnikiem diesla oferowaną przez azjatyckiego producenta w USA.
Linia zyskała wiele nagród - CX5 z silnikiem Skyactiv-D 2,2 zajęła pierwsze miejsce w kategorii "Technologie Motoryzacyjne Roku 2012-13" japońskiej Automotive Hall of Fame. Ten sam pojazd okazał się najlepszy w kategorii "SUV" ubiegłorocznego konkursu "Green Awards" organizowanego przez brytyjski "What Car?".
Źródło: Mazda
ll/moto.wp.pl