Trwa ładowanie...
07-10-2014 16:10

Silniki nowej Skody Fabii

Silniki nowej Skody FabiiŹródło: WP.PL/Szymon Jasina
d3pgzm8
d3pgzm8

Debiutująca w Paryżu trzecia generacja Skody Fabii wprowadza nową gamę silnikową dla tego modelu. Klienci będą mieli do wyboru cztery jednostki benzynowe (w kombi będą trzy) i trzy diesle. Wszystkie nastawione są przede wszystkim na oszczędność – najbardziej ekonomiczna wersja GreenLine będzie oferować średnie zużycie palia równe 3,1 l/100 km.

Podstawowym silnikiem nowej Fabii jest wolnossąca jednostka benzynowa 1,0 MPI o mocy 60 KM znana ze Skody Citigo. Zużywa ona średnio 4,7 l/100 km, czyli o 17 proc. mniej niż podstawowy silnik w poprzedniej generacji Fabii, a przy tym zapewnia lepsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną – osiąga moment obrotowy równy 95 Nm w zakresie od 3000 do 4300 obr./min. Niewielkie wymiary oznaczają, że sama jednostka napędowa jest lekka (waży 72 kg), co pomogło dodatkowo obniżyć masę całego samochodu, która w tej wersji wynosi 980 kg. Jednostka ta oferowana będzie jedynie w modelu hatchback.

W obu wersjach nadwoziowych natomiast będzie można wybrać mocniejszą wersję 1-litrowego silnika MPI, oferującą 75 KM przy zachowaniu takie samego maksymalnego momentu obrotowego jak w wersji 60-konnej. Większą moc uzyskano stosując zmienione oprogramowanie sterujące jednostką napędową. Oba wolnossące silniki benzynowe współpracują z 5-biegową skrzynią manualną.

Także z ręczną przekładną współpracuje całkowicie nowo opracowany 1,2 TSI z bezpośrednim wtryskiem o mocy 90 KM, którą rozwija w przedziale od 4400 do 5400 obr./min. Średnie zużycie benzyny przez tę jednostkę napędową wynosi 4,7 l/100 km. Jako, że mamy do czynienia z silnikiem turbodoładowanym, to oferuje on zdecydowanie wyższy maksymalny moment obrotowy – 160 Nm w zakresie od 1400 do 3500 obr./min.

d3pgzm8

Najmocniejszym benzyniakiem oferowanym w Fabii jest 1,2 TSI w wersji dostarczającej 110 KM między 4600 obr./min a 5600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 175 Nm i jest uzyskiwane w przedziale od 1400 do 4000 obr./min. Z tą jednostką i ręczną sześciostopniową skrzynią biegów samochód osiąga prędkość maksymalną równą 196 km/h i rozpędza się do 100 km/h w 9,4 s, a średnio zużywa 4,8 l paliwa na 100 km. Jest to 6 proc. mniej niż w przypadku Fabii drugiej generacji z silnikiem 1,2 TSI o mocy 105 KM i pakietem Green tec. 110-konna jednostka benzynowa dostępna jest też z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Najoszczędniejszą odmianą nowej Skody Fabii będzie wersja GreenLine, która jednak wejdzie do sprzedaży dopiero w 2015 roku. Będzie ona wyposażona w wysokoprężny silnik 1,4 TDI o mocy 75 KM. Oprócz seryjnego we wszystkich wersjach systemu start-stop i odzyskiwania energii podczas hamowania, odmiana ta otrzyma opony o zmniejszonych oporach toczenia i pakiet poprawiający aerodynamikę samochodu. Fabia GreenLine będzie średnio spalać 3,1 l oleju napędowego na 100 km.

Dostępny od samego początku będzie natomiast silnik 1,4 TDI oferujący 90 KM i zużywający 3,4 l/100 km. W porównaniu z poprzednim silnikiem 1,6 TDI/66 kW z pakietem Green tec daje to poprawę o 11 proc. Nowa jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 230 Nm pomiędzy 1750 a 2500 obr./min.

Najmocniejszy diesel w ofercie to 1,4 TDI dostarczający 105 KM. Współpracujący z ręczną skrzynia biegów silnik spalający średnio 3,5 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm rozwija on w zakresie od 1750 do 2500 obr./min i rozpędza Fabię od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 193 km/h.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

d3pgzm8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3pgzm8
Więcej tematów