Trwa ładowanie...
d2xzpvz
d2xzpvz

Silniki nowego Forda Focusa oszczędniejsze nawet o 19 proc.

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d2xzpvz

Nowy Ford Focus debiutuje na rynku wraz z gamą najoszczędniejszych w historii tego modelu silników. Nowe jednostki napędowe są nawet o 19 proc. bardziej wydajne od poprzednich.

Auto będzie oferowane z nowym silnikiem benzynowym 1,5 EcoBoost oraz wysokoprężnym 1,5 TDCi. Znany Diesel 2,0 TDCi został poddany modyfikacjom w celu uzyskania wyższej mocy i momentu obrotowego oraz zmniejszenia zużycia paliwa. Focusa będzie można nadal zamawiać z wielokrotnie nagradzanym motorem 1,0 EcoBoost, łącznie z wersją emitującą 99 g CO2/km.

Silnik 1,5 TDCi będzie dostępny w wariantach 95- i 120-konnym. Inżynierowie zoptymalizowali komorę spalania oraz użyli zaawansowanej technologii turbodoładowania i wtrysku paliwa. Nowy silnik odznacza się najbardziej wydajnym procesem spalania spośród wszystkich konstrukcji wysokoprężnych Forda oferowanych do tej pory, natomiast dodatkowe korzyści pod względem redukcji ilości szkodliwych substancji zapewnia pochłaniacz tlenków azotu z mieszanki ubogiej umieszczony w układzie oczyszczania spalin.

 (fot. Zdjęcie producenta)

- Całkowita powierzchnia aktywnych materiałów wewnątrz nowego pochłaniacza odpowiada powierzchni 2,5 pełnowymiarowych boisk do gry w piłkę nożną, przy czym jego wymiary to tylko 132 mm średnicy i 124 mm długości. Element ten działa niczym gąbka pochłaniając tlenek azotu powstały w wyniku spalania oleju napędowego - powiedział David King z Ford of Europe.

d2xzpvz

Konstruktorzy opracowali nową konstrukcję tłoka usprawniającą spalanie i zastosowali wiele elementów pokrytych powłoką DCLS, w tym tłoki, sworznie i uszczelki. Warstwa o grubości 6 mikronów jest bardzo odporna i gładka, dzięki czemu redukuje tarcie. Zmodernizowana turbosprężarka o zmiennej geometrii dostarcza do silnika większą ilość powietrza, a wtrysk paliwa najnowszej generacji minimalizuje wewnętrzne straty paliwa i usprawnia proces spalania. Średnie zużycie paliwa wersji 95-konnej wynosi 3,8 l/100 km. Wariant 120-konny z automatyczną, 6-biegową skrzynią PowerShift zadebiutuje w przyszłym roku. Będzie on nawet o 19 proc. oszczędniejszy od obecnie oferowanej, 115-konnej jednostki 2,0 TDCi. Jednocześnie wartość momentu obrotowego udało się podnieść z 340 do 370 Nm.

 (fot. Zdjęcie producenta)

Połączona z 6-biegową skrzynią manualną i wspomagana układem Auto-Start-Stop jednostka 1,5 EcoBoost jest o 7-proc.
Oszczędniejsza od wycofywanego z oferty motoru 1,6 EcoBoost o identycznych parametrach. Na początku przyszłego roku 1,5 EcoBoost będzie dostępny również w połączeniu z 6-biegową skrzynią automatyczną. Występujący w wersjach 150- i 182-konnych silnik wyposażono w zintegrowany kolektor wydechowy, który zadebiutował w motorze 1,0 EboBoost. Rozwiązanie tego typu pozwala zwiększyć wydajność poprzez szybsze rozgrzewanie silnika do optymalnej temperatury. Wymierną korzyścią jest również szybsze dostarczanie momentu obrotowego dzięki skróceniu dystansu, jaki gazy wydechowe pokonują pomiędzy cylindrami i turbosprężarką.

Ponadto nowa jednostka benzynowa wykorzystuje inne technologie typowe dla konstrukcji EcoBoost - turbosprężarkę, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków Ti-VCT, układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz nowy blok wykonany z aluminium. Chłodzona cieczą chłodnica powietrza doładowującego zapewnia bardziej wydajne doprowadzanie powietrza do silnika, natomiast system sterowania został przeprogramowany w taki sposób, by zaoferować wyższą kulturę pracy jednostki, niższy poziom hałasu oraz lepsze osiągi.

 (fot. Zdjęcie producenta)

Focus będzie nadal oferowany z bestsellerową, 1-litrową jednostką benzynową EcoBoost, na którą w 2013 r. zdecydowała się 1/3 nabywców tego modelu. Motor już trzeci rok z rzędu otrzymał tytuł "International Engine of the Year". Na początku przyszłego roku 125-konny wariant tego modelu będzie dostępny z automatyczną przekładnią 6-biegową. W gamie pojawi się też 100-konna wersja, która jako pierwsza odmiana niehybrydowa emitowała w Europie poniżej 100 g CO2/km. Przyczyniły się do tego nowe przełożenia w skrzyni biegów, układ Auto-Start-Stop, aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika oraz tryb pracy silnika Ford EcoMode, który analizuje styl jazdy kierowcy i podpowiada mu, jak uzyskać niższe spalanie. Dodatkowo inteligentny system ładowania z odzyskiem energii w wybrany sposób załącza alternator i ładuje akumulator w momencie, gdy pojazd porusza się na luzie i hamuje, aby odzyskać energię.

d2xzpvz

Nowy Ford Focus będzie również dostępny z manetkami zmiany przełożeń, które umożliwiają zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy. Rozwiązanie to dostępne będzie w opcji, wraz ze skrzynią automatyczną oraz skrzynią automatyczną PowerShift, zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych. W zależności od rynku oferowane będą silniki benzynowe 1,6 Ti-VCT oraz wysokoprężny 1,6 TDCi.

ll/moto.wp.pl

d2xzpvz

Podziel się opinią

Share

d2xzpvz

d2xzpvz