Silnik common-rail Forda w Focusie - marzec 2001
Silnik common-rail Forda w Focusie, marzec 2001, Magdalena Kieliszek
Do grona producentów silników wysokoprężnych z układem wtryskowym typu common-rail dołącza Ford. Już niebawem jednostki te wejdą do seryjnej produkcji w modelach wytwarzanych przez europejską filię koncernu Ford.
Pierwszym modelem, w którym montowane będą silniki wysokoprężne z bezpośrednim wielopunktowym wtryskiem paliwa drugiej generacji, będzie Focus. Model TDCi zacznie pojawiać się w sprzedaży w poszczególnych krajach Europy latem. W Polsce auto będzie sprzedawane w drugiej połowie 2001 roku, natomiast pod koniec tego roku wysokoprężny silnik z układem wtryskowym typu common-rail dostępny będzie również w Mondeo.
Wprowadzenie przez Forda do produkcji nowego silnika to także premiera układu wtryskowego common-rail Multec DCR 1400 firmy Delphi Automotive Systems. Ford podaje, że w porównaniu z wcześniejszym rozwiązaniem, nowy common-rail wyróżnia się wyższymi wartościami ciśnienia, niewielkich rozmiarów wtryskiwaczami o szybkim czasie reakcji, układem pomiaru przepływu paliwa oraz układem sterowania wtryskiem wstępnym (APC), wykorzystującym miernik przyspieszeń.
Ford wprowadza układy wtryskowe typu common-rail dosyć późno. Konkurencja oferuje już takie rozwiązania od kilku lat.
Wielokrotnie zadawano nam pytanie, dlaczego wcześniej nie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie układów wtryskowych typu common-rail w naszych silnikach. Nasze badania wykazały, że układy common-rail pierwszej generacji były co prawda niezwykle obiecującą alternatywą, nie były jednak w stanie wytworzyć na tyle wysokiego ciśnienia w układzie paliwowym i osiągnąć na tyle wysokiej precyzji wtrysku, by móc uzasadnić ich wysoką cenę. Jesteśmy przekonani, że dopiero układy drugiej generacji są odpowiednio niezawodne i przy tym bardziej przystępne cenowo - tłumaczy zwlekanie Martin Leach, wiceprezes Forda, odpowiedzialny za opracowywanie nowych konstrukcji na rynek europejski.
Napędzający Focusa silnik Duratorq TDCi o pojemności 1,8 litra osiąga moc maksymalną 115 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm przy 1850 obr/min. W silniku wykorzystano znaną z jednostki Duratorq Di Forda Mondeo funkcję chwilowego zwiększenia momentu obrotowego, wzrasta on do 280 Nm przy 1850 obr/min. Dzięki tej funkcji kierowca może korzystać z wyższych wartości momentu obrotowego co z kolei pozwala uzyskać lepsze osiągi np. podczas przyspieszania.
Prędkość maksymalna Focusa, napędzanego silnikiem TDCi wynosi 193 km/h. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy, natomiast na rozpędzenie samochodu z 50 do 120 km/h na czwartym potrzeba 9,5 sekundy.
Według producenta w cylku miejskim Focus TDCi zużywa 7,2 litra paliwa na 100 km. Poza miastem zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km, a w cylku mieszanym - 5,5 l/100 km.