Sekret Toyoty
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12291/52607toy_37277-550.jpeg',550,332) ) |
| --- | Laur najpotężniejszego producenta samochodów na świecie przeszedł z rąk jednego koncernu w ręce drugiego. Zdarzenie jest raczej niecodzienne zważywszy, że ustępujący lider rankingu piastował swą pozycję od 76 lat. Czemu więc sprawa traktowana jest z iście dalekowschodnią dyskrecją?
Od 76 lat najpotężniejszym producentem samochodów na świecie jest…, czy raczej był General Motors. To dłuższy okres, niż cały żywot samochodowego koncernu, który GM zdetronizował, czyli Toyoty. Pierwszym kwartale tego roku Toyota wyprodukowała 2,3 miliona samochodów, czyli o 90 tys więcej niż GM. Przewaga może niezbyt znacząca, ale sam fakt detronizacji powinien wstrząsnąć motoryzacyjnym światem. Z tym większym wysiłkiem menedżerowie Toyoty robią wszystko, by ich sukces uszedł uwadze opinii publicznej.
To w Ameryce powstała masowa motoryzacja. Ameryka jest największym rynkiem samochodowym na świcie i to Amerykańscy producenci od zawsze produkowali najwięcej samochodów na świecie. Przez 76 lat pozycje lidera obejmował General Motors – firma powstałą z połączenia kilku firma samochodowych. Odebrała ja koncernowi Forda, który był numerem 1 dzięki swemu legendarnemu modelowi T. Objęcie prowadzenia przez Japończyków wstrząsnąć by mogło świadomością Amerykanów, i tym samym wzmóc antypatie do produktów koncernu Toyota. Z tego też względu Japończycy swój sukces publicznie ignorują.
Spece od Public Relations przyzwyczaili nas, że z byle drobiazgu czyni się wiekopomne wydarzenie, a każdy nowy model wytycza nowy rozdział w historii motoryzacji. Teraz jednak działają na odwrót. General Motors nie ma po co obnosić się ze swą porażką, a Toyocie sława prymusa mogłaby zaszkodzić. Wydarzenie o kapitalnym znaczeniu zostaje przez nich przemilczane.